Sunday, January 31, 2010

Pelantikan Naib Mursyidul Am dan Jurucakap Rasmi


Rabu. 27 Januari 2010

Mursyidul Am IM, Dr Mohamed Badee’ telah mengumumkan pelantikan Ustaz Juma’at Amin Abdul Aziz, Dr Rashad Al-Bayoumy dan Dr Mahmoud Ezzat selaku Naib Mursyidul Am yang baru di samping mengekalkan Jurutera Khayrat Al-Shater yang masih dipenjarakan juga sebagai Naib Mursyidul Am.

Mursyidul Am akan menjadi Jurucakap Rasmi IM manakala Dr Mohamed Morsi, Dr Mohamed Saad El-Katatni and Dr Essam El-Erian adalah pembantu Jurucakap Rasmi.

Sumber: http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=59617&SecID=210

Salam penghormatan buat Mantan Mursyid Am

Selasa. 26 Januari 2010 19:36

Kemunculan pertama mantan Mursyid Am bagi IM Ustaz Mahdi Akif di khalayak ramai, saya lihat dua hari yang lalu ketika beliau menghadiri Seminar Kesusasteraan di Dewan Ihsan Abdul Qudus di bangunan Kesatuan Media.

Saya memerhatikan beliau dari masa ke semasa. Saya perhatikan pada riak wajahnya suatu yang cukup mengkagumkan saya tentang tumpuan dan keprihatinan beliau terhadap ucapan dan pandangan para hadirin dalam majlis tersebut. Dari awal majlis hingga selesai yang memakan masa hingga dua jam, beliau mendengar dengan khusyuk setiap pandangan dan ucapan para penceramah yang terdiri dari sasterawan, wartawan, ahli politik dan pakar sejarawan. Beliau turut menyaksikan filem dokumentari tentang Ihsan ( seorang sasterawan), dan mengikuti penyampaian hadiah kepada para pemenang hadiah sastera oleh Menteri kebudayaan, Faruq Husni. Kemudian beliau keluar secara perlahan sambil mengangkat dan melambaikan dua tangannya seperti seorang pahlawan yang menang dalam pertarungan, tanpa saingan, tanpa pengawal (body guard) yang mengiring. Ketika saya mengucap salam kepadanya, beliau melemparkan senyuman kepada saya seperti apa yang dilakukan seorang sahabat kepada sahabatnya. Saya berkata kepadanya dengan perasaan kagum: betapa indahnya peralihan kepimpinan yang baru berlangsung wahai mursyid yang mulia! Lalu beliau ketawa dan tidak membalasnya.

Ketika saya perhatikan peribadi mantan mursyid ini, saya melihat suatu sahsiah insan yang natural dan bersahaja. Justeru, saya dapat mengerti mengapa kita sentiasa kagum terhadap orang-orang yang memiliki keinginan dan keupayaan untuk melepaskan kedudukannya sekalipun mendapat pelbagai tekanan agar mereka terus berada di situ hingga ke penghujung usia.

Beliau sebenarnya bukanlah meninggalkan tanggungjawab tetapi sekadar mengundur dari jawatan. Kami di Mesir tidak pernah melihat perkara yang sedemikian kecuali dalam keadaan luar biasa. Kerana itu timbul fitnah apabila segolongan kecil menunjukkan contoh meninggalkan jawatan apabila telah tamat tempoh atau sumbangan telah berkurangan. Maka dia meninggalkan kerusi empuknya, kerusi yang mampu menjadikan manusia yang melabuhkan punggung di atasnya merasa seolah-olah telah menjadi tuhan dan burung merak yang sombong angkuh dek kecantikan bulunya. Dengan bertambah panjangnya masa seseorang pemimpin itu bertakhta di atas kerusinya, semakin suburlah peranan para pengampu yang mengambil kesempatan meraih keuntungan daripada kuasa yang ada. Para kroni dan penyokong mengambil alih kuasa perlembagaan, undang-undang dan enakmen-enakmen supaya kekuasaan pemerintah berterusan hingga ke nafas terakhir.

Perubahan pucuk pimpinan yang sepatutnya berlaku dan merupakan sunnah kehidupan dimasukkan ke dalam kubur, ditanam dalam lubang masa depan yang tidak boleh dipandang!
Kita tidak perlu melihat contoh dari luar Mesir seperti wira Afrika Nelson Mendela atau presiden Sudan Siwar Zuhab. Kita juga tidak perlu melihat contoh kehebatan tokoh-tokoh di Asia, Afika atau Eropa.

Tetapi marilah kita perhatikan dengan lebih mendalam keadaan mantan Mursyid sesudah diringankan dari bebanan jawatannya sebagai tempat rujukan umum kepada jamaah. Beliau telah berubah serta merta dari seorang lelaki tua kepada pemuda yang tangkas dan cergas. Beliau telah memakai pakaian kehebatan yang baru, kehebatan seorang yang tidak mahu terus memegang kuasa dan tidak ingin menikmati kedudukan istimewa sebagai ketua.

Sesungguhnya beliau telah bermati-matian menolak segala percubaan untuk mengekalkannya di kerusi mursyid. Ini merupakan suatu keadaan luar biasa bagi kami kerana pada kebiasaannya pemimpin mencari jalan untuk kekal, bukan mencari jalan untuk berundur.
Lantaran itu setelah turun dari jawatannya, beliau mula menjalani kehidupan seperti manusia biasa, bahagia dan ceria menikmati rezeki yang ada. Beliau yakin bahawa sumbangannya kepada jamaah akan lebih bermakna dan lebih banyak manfaatnya dengan kedudukannya yang baru ini. Beliau akan meraih thiqah daripada ahli kerana terbukti kezuhudan dan tidak ada padanya perasaan tamakkan kuasa.

Beliau juga menjadi sumber ilham kepada orang yang datang selepasnya sesudah dia membuktikan slogan perubahan yang dilaungkannya dan membebaskan dirinya dari fitnah berperap di atas kerusi sebagai ketua, fitnah yang hampir-hampir tidak ada orang yang terselamat daripadanya di bumi Mesir ini.
Maka salam penghormatan buat pemimpin perubahan daripada seorang penulis yang berbeza pandangan dengannya dari segi ukuran prestasi, tetapi mengiktiraf keunggulan peribadi. Dulu saya pernah mengkritik kepemimpinannya sebagai mursyid, sekarang saya menundukkan kepala saya kepadanya. Dia adalah contoh seorang mas’ul yang boleh dipertanggungjawabkan.


Oleh: Izazi Ali Izazi
http://www.ikhwanonline.com


Monday, January 25, 2010

Perutusan daripada Dr Mohammed Badee’ Mursyidul Am IM

21 Januari 2010

Ikhwah dan akhawat yang dimuliakan,


Salamullah Alaikum warahmatuhu wabarakatuhu..

Ini adalah perutusan pertama, saya tujukan kepada kalian setelah kalian curahkan thiqah kepada saya. Kalian
telah menjadikan saya orang yang paling berat menanggung bebanan. Sekalipun Saidina Abu Bakar menyatakan secara tawadhu’, saya nyatakannya dengan sebenarnya: ‘Saya telah dilantik mengetuai kalian, namun saya bukan orang yang terbaik di kalangan kalian, taatlah kepadaku selama aku taat kepada Allah. ”.. Kita amat perlu bergantung dengan doa, semoga keberkatannya mengandungi dua kebaikan yang telah disebutkan oleh Rasulullah saw: “Sebaik-baik pemimpin kamu ialah mereka yang kamu doakan untuk mereka dan mereka pula mendoakan untuk kamu.”

Syura, institusi dan thiqah ialah tempat di mana jiwa ikhwah dan akhawat diuji. Syura di sisi kita adalah satu surah daripada surah-surah al-Quran. Ia merupakan satu fardhu dalam Islam dan tuntutan akhlak yang perlu dilaksanakan di semua peringkat dengan menggunapakai instrument terkini sama ada melalui pungutan suara atau pilihanraya bagi menentukan pemilihan berjalan dengan lancar.

Kalian telah menyaksikan contoh yang telah ditunjukkan oleh Mursyid ke 7, Ustaz Mohd Mehdi Akeef. Beliau telah merealisasikan pendirian berdasarkan kefahaman ini, dan menafikan segala pembohongan ke atas Jamaah yang maha berkat ini. Kita tidak pernah menjawab tuduhan yang kononnya “ IM menuntut dilaksanakan demokrasi untuk diadakan pemilihan; kemudian bila mereka dapat kuasa maka mereka tidak akan berundur dan ini bukti mereka tidak ikhlas dalam tuntutan tersebut”. Kita tidak menulis untuk menjawab sangkaan jahat itu, kita tidak mengeluarkan kenyataan-kenyataan kerana ‘kita adalah kaum yang bekerja’. Akhirnya dengan satu pendirian mantap yang ditunjukkan oleh mantan al-Mursyid telah meleburkan kebatilan yang digembar-gemburkan. Harapan ramai orang yang ingin melihat jamaah ini goyah, asas-asas binaannya berkecai dengan sebab pelbagai tragedi yang menimpanya telah musnah. Mereka sering menaruh perasangka buruk terhadap jamaah. Namun segala puji bagi Allah, rukun thiqah terhadap pemimpin, terhadap janji Allah, terhadap pemeliharaan-Nya, terhadap kesahihan manhaj, ketepatan langkah yang diambil, semua itu dapat menyelamatkan jamaah daripada fitnah dengan izin Allah serta kurnia-Nya, dapat merawat kesilapan, melengkapkan kekurangan di bawah naungan kasih sayang kerana Allah. Kita juga terselamat daripada terheret ke medan perbalahan dan pertengkaran yang dicela oleh Syara’, taksub kepada peribadi, memenangkan pandangan sendiri atau mengikut hawa nafsu.

Pendirian yang diambil itu besar ertinya. Ia telah menghapuskan segala kebatilan dan persepsi jahat berniat untuk menggugat kerukunan Jamaah. Alhamdulillah dengan adanya rukun thiqah pada qiadah, yakin dengan janji Allah, yakin dengan pemeliharaan Allah, yakin dengan kesejahteraan manhaj serta perlaksanaannya, maka Allah telah memelihara kita daripada fitnah sehingga kita dapat merawat kesilapan yang berlaku sebagai penyempurnaan kepada kekurangan dalam suasana yang diliputi oleh kasih sayang. Dalam hal ini kita tidak bertemu dengan ikhwah yang menyakiti ikhwah yang lain dan ta’asub demi kepentingan diri atau hawa nafsunya.

Perkara terpenting ini (syura) telah kalian saksikan terlaksana di kalangan qiadah Jamaah yang berkat ini, maka adalah menjadi kemestian juga untuk dilaksanakan di peringkat bawahan. Maka musyawarah (syura) mesti terlaksana juga di dalam usrah-usrah kerana memberi pandangan adalah salah satu rukun untuk pembinaan peribadi muslim yang merdeka dengan niat untuk mendapat keredhaan Allah. Memiliki kebebasan untuk memberi pandangan adalah kemestian kerana ialah salah satu objektif terpenting IM. Pembebasan tanahair tidak berlaku melainkan setelah berlakunya kemerdekaan insan.. Marilah kita mulakan dengan diri kita dahulu. Ayuh kita laksanakan musyawarah di semua peringkat kerana ia memerlukan latihan serta kesabaran untuk mendengar pendapat orang lain. Nasihat itu asas ad-Din dan ia sepatutnya terlaksana di peringkat pimpinan terlebih dahulu.

Ayuh kita sama-sama perbaharui tekad untuk melatih qiadah menanggung bebanan supaya yang terlantik nanti adalah mereka yang berwibawa dan berkelayakan; bermula daripada sof pertama, kemudian diikuti oleh sof kedua dan seterusnya. Sebagai persediaan ia adalah tiga barisan pelapis untuk qiadah. Sesungguhnya mempersiapkan kanak-kanak mumayyiz dengan hukum syara’ khusus membolehkan dia dijadikan imam dalam solat, sekalipun dia belum mukallaf, menjadi bukti yang menunjukkan bahawa mempersiapkan kepimpinan dengan ibadat merupakan objektif yang mesti diberikan tumpuan di dalam perlaksanaan. Berkata Imam Al-Banna rahimahullah: “Jadilah kalian hamba yang tekun beribadat sebelum dilantik sebagai ketua, nescaya ibadat kamu itu akan menjadikan kamu pemimpin yang terbaik”, kerana di sana ada pendapat mengatakan bahawa kestabilan tidak tercapai melainkan dengan kejumudan dan menolak perubahan sedangkan badan yang sihat ialah badan yang darahnya mengalir dengan baik dan sel-selnya sentiasa berkembang. Bila aliran darah dalam badan terhenti dan sel-sel tidak lagi aktif badan tidak stabil dan ia adalah penyakit yang boleh membawa maut, na’uzubillah.

Inilah Jamaah kalian, dengan kurniaan Allah ia keluar dari fitnah yang melanda dengan lebih sihat dan kuat. Ia akan maju ke depan dengan penuh keazaman di jalan yang sama, di atas asas thawabit (tetap) dan nilai-nilai yang telah ditanam pertama kalinya oleh pengasasnya Imam Syahid Hasan Al-Banna rahimahullah berpandukan Al-Quran dan As-Sunnah, lalu dituruti pula oleh pemimpin yang mursyid selepasnya. Berbekalkan kesabaran anggota-anggotanya, Jamaah IM terus segar bergerak maju, berkorban apa sahaja yang dimiliki untuk dakwah ini kekal tinggi dan mulia demi menyebarkan kebaikan ke seluruh pelusuk Negara. Firman Allah: “Dan bagi Allahlah kemuliaan itu, bagi RasulNya dan bagi orang-orang beriman” (Surah Al-Munafiqun:ayat 8)

Allah Maha Besar berhadapan segala kesukaran.. Alhamdulillah di atas segala hal dan setiap keadaan… Wassalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

Artikel asal: http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=59403&SecID=213

Saturday, January 23, 2010

Dr Mahmoud Hussein Setiausaha Agung IM Mesir


20 Januari 2010

Dr Mohamed Badee’, Mursyidul Am IM telah melantik Dr Mahmoud Hussein, Profesor di Fakulti Kejuruteraan di Universiti Assiyut sebagai Setiausaha Agung IM Mesir.

Dr. Badie’ mendoakan agar Allah membantunya ke arah melaksanakan tanggungjawab tersebut.





Artikel asal: http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=59386&SecID=211

Saturday, January 16, 2010

Risalah Mursyid Am IM ke 8 Sheikh Dr. Mohammed Badee'

Sabtu, 16 Januari 2010

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Egypt's Muslim Brotherhood Chooses New Leader

Segala puji bagi Allah dan selawat serta salam bagi Rasulullah, kepada para sahabatnya dan semua yang mengikutinya.

Ikhwah dan Akhawat yang dimuliakan,

Saya dahulukan dengan sapaan Islam yang mulia: Assalamu alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.

Dengan kehendak Allah Azza wa Jalla, saya mengambil tanggungjawab yang besar ini, yang mana Allah telah tetapkan untuk saya, dan dengan permintaan dari gerakan Ikhwan Muslimun(IM) yang saya sahutnya dengan sokongan dari Allah. Dengan sokongan anggota Ikhwan Muslimun, saya berharap untuk mencapai tujuan-tujuan yang besar yang kami curahkan seluruh tenaga kami, semata-mata kerana Allah

Ikhwah dan Akhawat,

Saya dahulukan ucapan saya dengan memberi penghormatan kepada guru kita, abang, dan ketua kita yang mulia Ustaz Muhammad Mahdi Akef, Mursyid Am IM yang ketujuh, seorang yang tegas, berdedikasi dan bersemangat tinggi yang telah mengetuai perjalanan pergerakan ini di tengah-tengah ribut dan badai dan telah melepasi segala rintangan, yang mana telah menghasilkan model dan contoh yang baik dan unik kepada

semua pemimpin dan pegawai tinggi di dalam kerajaan, pertubuhan dan parti, dengan memenuhi janjinya untuk menyerahkan kepimpinan selepas hanya satu penggal.

Tiada kata-kata mampu menggambarkan perasaan kami kepada pemimpin hebat yang juga murabbi kami dan kami hanya boleh mengucapkan ”Semoga Allah membalas jasa anda dengan balasan sebaiknya dan Allah anugerahkan dengan pahala para Siddiqin”

Kami ucapkan kepada ikhwah dan akhawat yang dikasihi di seluruh dunia, alangkah baiknya sekiranya anda berada bersama-sama kami semasa peristiwa besar ini berlaku, namun ianya tidak berlaku oleh kerana pelbagai sebab yang di luar kawalan kita, namun kami tetap merasakan kehadiran ruh anda yang sedang mengukir senyuman dan getaran yang jujur dan ikhlas.

Kepada mereka yang kami kasihi yang menghuni penjara kezaliman dan penindasan hanya kerana menegaskan bahawa Allah tuhan kami dan kerana mengangkat maruah, kehormatan dan kemajuan negara mereka, kami berikan sanjungan dan hormat kepada mereka di atas kesabaran, ketabahan dan pengorbanan, yang mana kami yakini tidak sia-sia. Kami doakan hati nurani para penzalim dan penindas sekalian akan tersentuh dan anda berpeluang untuk kembali bersama-sama menyokong usaha kita, semoga Allah merahmati dan melindungi anda semua.

Ikhwah dan akhawat,

Sepertimana yang diketahui semua, matlamat utama Ikhwan Muslimun (IM) ialah perubahan yang menyeluruh dan lengkap, yang akan membetulkan segala kerosakan menerusi islah dan perubahan. ”Aku hanya bertujuan hendak memperbaiki (islah) sedaya upayaku dan tiadalah aku akan beroleh taufik untuk menjayakannya melainkan dengan pertolongan Allah” (Hud:88) dan dengan kerjasama semua punca-punca kuasa dan mereka yang mempunyai semangat tinggi yang tulus terhadap agama dan negaranya.

IM percaya Allah telah meletakkan semua asas yang perlu untuk pembangunan dan kebajikan negara dalam ajaran Islam; maka Islam mestilah menjadi sumber rujukan dan titik tolak bagi pembaharuan, yang dimulakan dengan proses tarbiyah dan melatih disiplin individu muslim, diikuti dengan pembentukan keluarga dan masyarakat muslim dengan mengukuhkan mereka, seterusnya dengan membawa keadilan dan berjihad untuk memerdekakan negara dari segala bentuk penguasaan asing atau penjajahan intelektual, spiritual dan kebudayaan serta penjajahan ekonomi, politik dan ketenteraan. Seterusnya membawa negara ke arah kemajuan, kemakmuran dan meletakkan negara di persada dunia.

Dengan kefahaman Islam yang komprehensif ini, IM telah digambarkan sebagai pergerakan dakwah salafi, pengamal sunnah (Toriqah Sunniyah), hakikat sufi (Haqiqah Sufiyyah), parti politik (hai’ah siyasiyah), kumpulan sukan (jamaah riyadhiyyah), persatuan kebudayaan dan ilmiyah (rabitah ilmiyyah thaqafiyyah), dan syarikat perekonomian (syirkah iqtisodiyyah) dan idealisma sosial (fikrah ijtima’iyyah), sepertimana yang telah disebut di dalam Al-Quran: ” Dan tuntutlah dengan harta kekayaan yang telah dikurniakan Allah kepadamu akan pahala dan kebahagiaan hari akhirat dan janganlah engkau melupakan bahagianmu (keperluan dan bekalanmu) dari dunia dan berbuat baiklah (kepada hamba-hamba Allah) sebagaimana Allah berbuat baik kepadamu (dengan pemberian nikmatNya yang melimpah-limpah) dan janganlah engkau melakukan kerosakan di muka bumi; sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang berbuat kerosakan” (Al-Qasas:77)

IM memahami bahawa Quran dan Sunnah merangkumi semua peraturan, yang digunapakai dalam segenap aspek kehidupan dan ummah ini perlu memilih yang terbaik untuknya berdasarkan peraturan ini, di mana alternatif dan pilihan fikah boleh berubah mengikut adat kebiasaan, masa dan tempat.

Ikhwah dan akhawat

Walaupun idea, matlamat dan objektif kami adalah jelas, banyak pihak cuba untuk menggambarkan kami dengan gambaran yang lain, meletakkan matlamat dan objektif yang berbeza terhadap kami; oleh kerana itu, kami selalu memperkenalkan kembali diri kami, prinsip dan pendirian kami terhadap isu semasa.

Saya ingin menyatakan kepada mereka yang mendokong kesatuan jamaah, bahawa mereka yang bekerja untuk Tuhan mereka, agama dan negara haruslah bekerja sebagai satu unit, walaupun memiliki perbezaan pandangan. Mereka yang mengatakan bahawa perbezaan pandangan akan menyebabkan perpecahan atau memberi kesan kepada ukhuwwah, sebenarnya tidak benar-benar memahami IM. Anggota IM telah berjanji dengan Allah untuk bekerja keras demi Allah sebagai satu unit seperti sebuah binaan yang tersusun.

IM bergerak berdasarkan peraturan dan disiplin, yang sentiasa diperbaharui dan diperkemas tanpa melanggar prinsip-prinsip yang asas, dan dalam hal ini IM sentiasa menerima nasihat dan pandangan semua pihak kerana mereka mengikut pepatah ” Allah merahmati mereka yang menunjukkan kekurangan kami”.

Ikhwah dan akhawat



Saya mahu menyorot dan menekankan beberapa perkara berikut:

• Kami adalah satu Jamaah dari umat islam dan bukan Jamaatul Muslimin, kerana satu kumpulan tidak boleh memonopoli Islam. Dan alhamdulillah, IM sangat popular di semua negara Arab dan negara Islam kerana pendiriannya yang sederhana yang berpaksikan Qur’an dan Sunnah.

• Dakwah dan pergerakan kami adalah bersangkutan dan saling bersandar antara satu sama lain. Pergerakan kami adalah berdasarkan dakwah kami dan motto kami seperti yang telah disebutkan dalam Qur’an: ”Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah belas kasihan dan rahmatMu.” (al-Hasyr:10)

• Kami percaya dengan proses islah secara berperingkat, yang mana ini boleh dicapai dengan perjuangan yang damai dan mengikut lunas undang-undang berdasarkan pujukan dan dialog dan sekali-kali bukan melalui paksaan. Maka kami menolak keganasan dan segala bentuknya samada di pihak kerajaan mahupun individu, daripada organisasi atau institusi.

• IM percaya bahawa sistem undang-undang perlu memberi ruang kepada kebebasan individu, syura atau demokrasi, mendapatkan kedaulatan kuasa dari suara rakyat, mengenalpasti kuasa dan pemisahan antaranya (eksekutif, legislatif dan kehakiman. *Tambahan penterjemah), kerana inilah sistem yang paling hampir dengan Islam dan IM tidak akan menerima alternatif yang lain. Dengan perspektif ini, mereka mengambil bahagian dalam politik negara dan menuntut perubahan sistem politik melalui jalan yang sedia ada dan aman seperti melalui parlimen dan kerja kemasyarakatan yang mereka anggap sebagai satu kewajipan sepertimana kefahaman mereka terhadap agama mereka dan ketulusan mereka terhadap ummah.

• Berkenaan pendirian kami terhadap rejim Mesir, kami menekankan bahawa IM tidak pernah menjadi musuh kepada rejim, walaupun rejim selalu memberi sekatan ke atas mereka, merampas wang mereka dan sering menangkap pemimpin-pemimpin mereka. Walaubagaimanapun IM tidak pernah sedikitpun mengurangkan usaha menentang dasar-dasar yang mendatangkan kerosakan dari segala sudut dan terus menerus memberi pandangan dan nasihat untuk mengharungi krisis yang berterusan ini, yang disebabkan oleh rejim ini. IM membesarkan anak-anak bangsa dengan memberi nilai akhlak, moral dan sentiasa membantu orang lain, yang mana semuanya memberi manfaat kepada ummah, rakyat dan institusi negara.

• IM menekankan bahawa pendirian mereka terhadap apa jua sistem adalah berdasarkan mendokong yang baik dan menolak yang buruk, maka mereka tidak menolak sesuatu semata-mata kerana tidak sukakannya.

• Kepada saudara Kristian kami di dunia Arab dan dunia Islam, pendirian kami sangat jelas bahawa mereka adalah rakan kongsi dan peserta dalam membina tamadun ummah, rakan sekerja kami dalam mempertahankannya, rakan karib dalam pembangunannya, maka berurusan dan bekerjasama dengan mereka adalah satu kewajipan dalam Islam. ”Allah tidak melarang kamu daripada berbuat baik dan berlaku adil kepada orang-orang yang tidak memerangi kamu kerana agama (kamu) dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung halaman kamu; sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang yang berlaku adil.” (al-Mumtahanah:8)

• IM percaya bahawa kerakyatan sesuatu negara adalah berdasarkan kerjasama dan kesaksamaan dalam hak dan tanggungjawab, kecuali dalam hal peribadi, yang mana mengikut kepercayaan masing-masing

• IM menolak dengan keras dan mengutuk segala bentuk keganasan atas dasar agama yang sering terjadi dan menyatakan penolakan terhadap peristiwa yang menyakitkan ini, kerana penganut Kristian dan Muslim adalah satu komuniti dari segi struktur sosial dan budayanya. IM juga menyeru untuk diadakan perbincangan yang telus berkenaan sebab di sebalik ketegangan ini dan mencari penyelesaian untuk menghilangkan sensitiviti keagamaan dan mengembalikan negara menjadi satu unit..

• Berkenaan isu wanita, IM telah dengan jelas selama ini memperjuangkan hak-hak wanita dalam bidang ekonomi, sosial dan politik. ”Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan dan melarang daripada berbuat kejahatan dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya.” (at-Taubah:71). Kami menyeru wanita muslim untuk memainkan peranan mereka dan sentiasa mengambil tahu isu semasa kerana ini akan memberi manfaat kepada ummah Islam dan Arab.

• Syura (atau demokrasi) adalah wasilah asas kami, kami bersungguh-sungguh melaksanakannya dan mengukuhkannya. Semua institusi dalam pergerakan ini meletakkan syura dan demokrasi sebagai asasnya, bermula dari majlis di peringkat cawangan sehingga pejabat Maktab Irsyad sendiri. IM menekankan bahawa syura atau demokrasi tidak menghilangkan suara pandangan pihak yang lain, dan mengambil pendapat majoriti sebagai keputusan untuk semua.

• Berkaitan dengan Islam, kerajaan, parti politik, intelektual dan elit budaya, IM percaya bahawa setiap orang harus mengambil bahagian dalam pembangunan dan pembaharuan dan menolak sebarang usaha meminggirkan individu atau persatuan mahupun peranan mereka. Mereka menerima kepelbagaian parti dan kebebasan untuk membentuk sebarang parti tanpa sekatan selagimana ianya masih dalam rangka perlembagaan negara. Mereka percaya dengan peralihan kuasa di antara parti dan kumpulan menerusi pilihanraya yang bebas dan adil kerana negara ini adalah milik bersama dan pembaharuan adalah tanggungjawab setiap individu.

• IM meletakkan isu Palestin sebagai satu keutamaannya dan menganggap isu ini adalah yang terpenting bagi ummah. Kesucian bumi Palestin dan kedudukan Masjid Aqsa di hati kita mengukur tahap kesetiaan kita kepada islam dan bangsa arab. IM tidak mengurangkan sedikitpun usaha untuk mengetengahkan isu ini agar ianya menjadi isu utama sistem pemerintahan dan ummah sehingga Palestin merdeka, InsyaAllah.

• IM bersungguh-sungguh menyokong negara Arab dan Islam serta menyokong pendirian mereka yang adil dan isu-isu penting mereka. IM tidak teragak-agak untuk menghulurkan nasihat kepada semua badan dan persatuan Arab atau Islam samada dalam bentuk yang rasmi mahupun secara umum. Mereka juga tidak pernah berhenti berkorban demi Ummah ketika mana diperlukan. Mereka menyeru negara Arab dan Islam untuk bersatu dan bekerjasama menentang projek penjajahan, hegemoni barat dan zionis, sepertimana mereka menyeru untuk kesatuan ummah dan menyelesaikan permasalahan didalam dan di antara negara Arab dan Islam menerusi dialog dan bukan dengan senjata. Kami mengingatkan saudara kami di Yaman, Sudan, Somalia, Iraq, Lebanon, Afganistan dan Pakistan, bahawa satu-satunya jalan untuk memastikan keselamatan dan keamanan rakyat mereka adalah dengan berdialog dan bersetuju mengenai apakah jalan yang terbaik buat mereka.

• Pendirian kami terhadap sistem global yang dikuasai USA dan barat adalah sangat jelas. Kami tidak bermusuh dengan negara-negara barat, tetapi kami menentang sistem ini kerana ia menuntut demokrasi dan kebebasan untuk rakyatnya manakala menafikannya buat kami. Negara-negara barat menggunakan kekuatan ekonomi untuk mempengaruhi dan mengawal negara kami. Negara Zionis menuntut penghapusan dan penggantian nilai, budaya dan identiti Islam dengan nilai barat, yang mana akan merosakkan iman dan akhlak di negara kami. Kami menyeru ummah untuk bersatu menghadapi Zionis dan projek barat dan mengatasi segala perbezaan ideologi, menghentikan perkauman, dan menolak segala bentuk serangan atau penjajahan terhadap negara Arab atau Islam.

• Kami menuntut sistem global ini diubah menjadi adil dan benar dan terus bekerja ke arah keamanan dan kerjasama di antara bangsa-bangsa dunia dan menyebarkan nilai kebebasan dan keadilan di seluruh dunia. Seperti mana disebut di dalam hadis: ” Setiap kamu adalah anak cucu Nabi Adam, dan Adam dicipta dari tanah” (Hadis riwayat AlBazzar). Juga firman Allah: ”Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu)” (al-Hujurat:13). Juga hadis : ”Kaum Arab tidaklah lebih mulia dari yang lain dan begitu juga sebaliknya, orang yang berkulit hitam tidaklah lebih mulia dari yang berkulit putih dan begitu juga sebaliknya, kecuali dalam ketaqwaan”.(Hadis riwayat Attabarani)

Ikhwah dan Akhawat

Kita melihat masa depan dengan penuh harapan dan keprihatinan.

Harapan adalah slogan hidup mukmin yang benar. Dan ia merupakan bekalan di perjalanan yang panjang, maka kita terus beramal dengan segenap harapan. Kasih sayang dan ukhuwwah merupakan wasilah ikhwan menghadapi kesusahan. Sesungguhnya berputus asa bukanlah sifat mukmin dan berdiam diri bukanlah kualiti seorang mujahid. Keprihatinan kami adalah sama seperti rakyat Mesir, bangsa Arab dan muslim; umat manusia keseluruhannya juga berkongsi keprihatinan yang sama tentang masa depan dunia, yang diancam konflik, wabak dan penyakit, dan para saintis merasa kasihan terhadap dunia kerana pemanasan global, kemarau dan penggurunan (desertification). Keprihatinan kami juga terhadap masa depan dunia yang ditadbir dengan polisi kuasa besar yang ingin memimpin dunia secara unilateral selama dua dekad, di mana mereka menyangka mampu mengawal dunia. Namun, mereka dikejutkan dengan darah yang mengalir dan jasad yang bergelimpangan di sebahagian dunia Islam termasuk Afganistan, Iraq, Sudan, Somalia, Lebanon dan Palestin di tambah dengan krisis ekonomi yang tidak putus-putus serta manusia yang hidup dalam kerisauan dan rasa cemas terhadap masa depan mereka dan anak-anak mereka.

Ikhwah dan akhawat,

Rakyat Mesir, bangsa Arab, Muslim dan manusia sejagat meletakkan harapan yang sangat besar kepada anda, anda –dengan izin Allah- mampu untuk menggalas tanggungjawab ini; sejarah telah membuktikan berulang kali tentang kesabaran, ketabahan, ketetapan pendirian dan keberhasilan anda walaupun banyak khabar angin yang tersebar tentang anda.

Tawarkan kepada dunia; Islam yang sebenar, Islam yang membawa toleransi dan kesederhanaan, Islam yang menghormati kepelbagaian beragama, Islam yang menggalakkan saling mengenali dan bekerjasama untuk kebaikan manusia.

Laluilah semua jalan dan gunakan semua wasilah untuk menyampaikan dakwah Islam kepada manusia dan bersungguh-sungguhlah; ”Oleh itu, janganlah engkau (Wahai Muhammad) menurut kehendak orang-orang kafir, dan berjuanglah dengan hujah-hujah Al-Quran menghadapi mereka dengan perjuangan yang besar dan bersungguh-sungguh” (al-Furqan:52)

Tetaplah berjihad dengan pernyataan-pernyataan, penulisan, pidato, lagu, filem dan drama, dan semua jenis seni yang terarah dan cara yang suci agar kebenaran Islam terserlah dan menolak segala bentuk syubhat. Slogan kita terdapat dalam Ayat suci: ”Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara yang lebih baik; sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat dari jalanNya dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk.” (an-Nahl:125). Dan firman Allah lagi: ”Dan janganlah kamu berbahas dengan Ahli Kitab melainkan dengan cara yang lebih baik, kecuali orang-orang yang berlaku zalim di antara mereka dan katakanlah (kepada mereka): Kami beriman kepada (Al-Quran) yang diturunkan kepada kami dan kepada (Taurat dan Injil) yang diturunkan kepada kamu dan Tuhan kami, juga Tuhan kamu, adalah Satu dan kepadaNyalah, kami patuh dengan berserah diri.” (al-Ankabut:46)

Didiklah diri anda dengan nilai dan etika yang murni, jadilah contoh buat masyarakat. Pimpinlah mereka ke jalan Allah dengan menjadi contoh yang baik dan dengan akhlak yang mantap. bekerjasamalah dengan semua pihak dalam membentuk peribadi dan menanam akhlak yang mulia.

Bekerjasamalah dengan mereka yang bekerja untuk kebaikan dan taqwa, bahkan bantulah sesiapa sahaja yang membawa kebenaran, mempertahankan iman dan memerangi kekafiran dan atheisme.

Perbetulkan dirimu dan rumahtanggamu, bersegeralah membuat kebaikan untuk membaiki masyarakat. Perhatikan nasib mereka yang ditindas di merata-rata tempat dan kembalikan hak mereka.

Kembalilah kepada Qur’an yang mulia dan Sunnah Rasulullah yang dijunjung, sirah kehidupan Rasulullah dan dan kehidupan manusia-manusia agung yang lain. Pelajari ia dan dapatkan pengajaran darinya dan perbaiki perjalanan kehidupanmu sentiasa dan sedarlah bahawa Allah sentiasa memerhatikan amalmu dan bukan pada zahirmu. Pertolongan Allah sentiasa menanti, dan ianya amat dekat; ”Dengan kemenangan yang diberi Allah. Dia memberi kemenangan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan Dialah jua Yang Maha Kuasa, lagi Maha Mengasihani.” (ar-Rum:5)

” Dan katakanlah (wahai Muhammad): Beramallah kamu (akan segala yang diperintahkan), maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman akan melihat apa yang kamu kerjakan dan kamu akan dikembalikan kepada (Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, kemudian Dia menerangkan kepada kamu apa yang kamu telah kerjakan.” (at-Taubah:105)

”dan Allah Maha Kuasa melakukan segala perkara yang telah ditetapkanNya, akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui” (Yusuf:21).

Benarlah kata-kata Allah yang Maha Agung.

Artikel Asal: http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=22665

http://www.ikhwanonline.com/Article.asp?ArtID=59192&SecID=212

Wednesday, January 13, 2010

Sidang Akhbar ke seluruh dunia ditangguhkan ke 16 Januari

Selasa, 12 Januari 2010

The 8th Chairman for the MB  to a press conference has been postponed till Saturday January 16, 11 a.m.









Oleh kerana proses pembuatan keputusan masih berjalan, pengumuman Mursyidul Am IM yang baharu di Sidang akhbar ke seluruh dunia telah ditangguhkan ke 11 pagi Sabtu 16 Januari.

Artikel asal: http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=22600

Tuesday, January 12, 2010

Sidang Akhbar ke Seluruh Dunia Umumkan Mursyidul Am IM ke 8

Isnin, 11 Januari,2010 16:59

Muslim Brotherhood hold world-wide press conference to announce the 8th Chairman
Mursyidul Am IM, Sheikh Mohamed Mahdi Akef mengumumkan bahawa kenyataan mingguannya selaku Mursyidul Am IM ke 7 akan disampaikan di dalam satu sidang akhbar ke seluruh dunia pada hari Khamis 14 Januari.

Di dalam satu kenyataan eksklusif kepada "Ikhwanweb", Mursyid menekankan bahawa nama Mursyidul Am IM yang baharu akan dimumkan. Beliau akan mengangkat sumpah sebagai Mursyidul Am IM dan anggota IM dijangka memberi sumpah taat setia dan sokongan demi kesinambungan pergerakan tersebut.

Menurut Akef, “ walaupun menghadapi beberapa kesukaran baru-baru ini, Gerakan IM telah dan akan terus menjadi contoh kepada dunia dan rejim pemerintah mengenai demokrasi, perpaduan dan saling menghormati. IM telah menjadi sasaran beberapa pihak termasuk rejim pemerintah, gangguan keselamatan sosial dan pelbagai badan media. Walaubagaimanapun, kita tetap utuh, membuktikan perpaduan dan Iman adalah segala-galanya”. Beliau memuji pergerakan yang menghormati aturan dan yakin melaluinya “apa juga boleh dan akan tercapai”.

Semasa sidang akhbar nanti, sejumlah besar anggota-anggota kanan IM dijangka akan hadir di samping semua ahli Majlis Syura dan Maktab Irsyad.

Artikel asal: http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=22576

Monday, January 11, 2010

Konvoi Penyelamat Nyawa Berdepan Pertempuran Ganas dalam Perjalanan Ke Gaza

Ahad, Januari 10, 2010

Kaherah: Konvoi "Penyelamat Nyawa" yang dianjurkan oleh "Viva Palestin" dan diketuai oleh MP British terkenal George Galloway mula bergerak dari Pelabuhan El Arish menuju ke pintu laluan Rafah pada hari Rabu selepas pertengkaran sepanjang hari di antara penganjur Konvoi dan pasukan keselamatan Mesir. Mereka dalam perjalanan ke Semenanjung Gaza.

Lifeline Convoy Faces Violent Clashes on Way to Gaza

Konvoi sedang membawa bantuan kemanusiaan ke Palestin termasuk 158 kenderaan yang membawa bantuan kemanusiaan, ubat-ubatan dan peralatan perubatan.

Mesir memutuskan untuk membuka laluan Rafah pada hari Khamis selepas konvoi melepasi laluan itu pada hari Rabu dalam perjalanan ke Semenanjung Gaza.

Keganasan meletus pada petang Rabu di sempadan Mesir, selepas beberapa penunjuk perasaan Palestin dan penyokong konvoi melontar batu dan menembak ke arah pasukan keselamatan Mesir, menyebabkan 17 pegawai polis Mesir tercedera dan mengorbankan seorang pegawai dari Beni-Sueif bernama Ahmed Shaaban. Tunjuk perasaan itu dianjurkan oleh gerakan Islam Hamas.

Pihak keselamatan Mesir menahan 7 orang daripada peserta yang terlibat dalam peristiwa itu. Mereka terdiri dari pelbagai kerakyatan, termasuk seorang warga Amerika, dua Turki, dua British, seorang Malaysia dan seorang Kuwait. Mereka yang ditahan telah dirujuk ke pihak pendakwa untuk siasatan lanjut.

55 orang mengalami kecederaan pada petang Selasa di bandar El Arish, 50 batu dari sempadan dengan Gaza, dalam pertempuran antara polis Mesir dan aktivis pro-Palestin yang terlibat dalam konvoi "menyelamatkan nyawa" itu.

Konvoi yang membawa bantuan ke Semenanjung Gaza tiba di El Arish pada hari Isnin, tetapi dihalang dari bergerak ke Gaza disebabkan perbezaan yang timbul antara penganjur dan pihak berkuasa yang enggan membenarkan 59 trak untuk masuk.

Satu sumber pihak keselamatan Mesir di Rafah menyebut lewat semalam bahawa kenderaan dalam konvoi mula bergerak dalam kumpulan dalam perjalanan mereka menuju El Arish selepas persetujuan dicapai di antara pasukan penguasa Mesir dan pengawal untuk menahan 40 kenderaan di El Arish sehingga persetujuan lanjut untuk menyeberangi laluan dicapai.

Artikel Asal: http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=22548

Kenyataan IM tentang pembinaan tembok besi antara Mesir dan Gaza

Menjadi tanggung jawab kita untuk membela mereka yang memerlukan

Jumaat, Januari 1, 2010

MB’s statement on the construction of the steel wall between Egypt and Gaza














Dengan Nama Allah, yang Maha Pemurah, yang Maha Mengasihani.

Kenyataan Ikhwan Muslimun tentang pembinaan tembok besi antara Mesir dan Semenanjung Gaza dan penghalangan konvoi ‘penyelamat nyawa’ memasuki Gaza.

Ikhwan Muslimun mengikuti dengan penuh keperihatinan tindakan pengepungan zalim dan berterusan ke atas Semenanjung Gaza setahun selepas pencerobohan biadap Israel menggunakan segala macam senjata yang terlarang dengan sokongan Amerika Syarikat dan NATO, sambil seluruh rejim dan kerajaan Arab diam membisu. Meskipun pelbagai resolusi berbeza dikeluarkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, Pertubuhan Persidangan Islam dan Liga Arab tentang pentingnya menamatkan kepungan terhadap Gaza, namun kepungan itu terus berlanjutan.

Malangnya, pengepungan itu dilanjutkan dengan kerjasama Mesir! Penderitaan rakyat Palestin bertambah lagi dengan adanya tembok besi yang direka bentuk dan dibangunkan oleh Israel dan Amerika, dan dibina di sempadan antara Mesir dan Semenanjung Gaza atas alasan palsu bahawa tembok itu adalah untuk keselamatan dan kedaulatan Mesir.

Kelangsungan keselamatan negara Mesir sebenarnya memerlukan penentangan kuat terhadap ancaman Israel, bekerja dan menyokong rakyat Palestin dalam langkah dan usaha mereka serta menghapuskan kepungan terhadap Gaza.

Pihak penguasa Mesir mencegah konvoi ‘penyelamat nyawa’ daripada memasuki Gaza atas alasan yang sangat lemah lagi provokatif.

Tanggung jawab nasional, kemanusiaan dan perundangan yang sah menuntut kita
berdiri teguh bersama-sama saudara-saudara kita yang dikepung dan yang memerlukan. Ini kerana perjuangan rakyat Palestin adalah perjuangan semua orang Arab dan orang Islam, dan Baitulmuqaddis adalah salah satu tempat paling suci bagi kita manakala sejuta setengah penduduk Gaza itu adalah saudara-saudara kita. Mereka adalah manusia dan sudah tentunya dilarang untuk mengepung, membahaya, mengkebulurkan dan mencekik mereka, khususnya selepas pemusnahan meluas di Semenanjung Gaza akibat pencerobohan yang tidak berperi kemanusiaan yang dilancarkan oleh Israel tahun lepas. Serangan itu meninggalkan mereka tanpa tempat berteduh, mahupun makanan, ubat-ubatan atau rawatan perubatan.

Presiden Republik Mesir sebelum ini turut menyatakan bahawa beliau tidak akan membenarkan rakyat Palestin kebuluran dan ramai Ulamak Islam telah melarang pembinaan tembok "pembunuh" ini.

Sudah sampai masanya untuk kita menolak semua arahan AS dan Israel, untuk memenuhi kewajipan kita, untuk takut kepada Allah dan untuk bekerja dengan tulus ikhlas bagi menyelamatkan perjuangan kita dan nyawa orang-orang kita di Gaza.

Dengan itu, kami menuntut perkara-perkara berikut:
Memberhentikan pembinaan tembok pembunuh supaya kita tidak menjadi rakan kongsi dalam jenayah pembunuhan.
Membenarkan konvoi bantuan kemanusiaan memasuki Gaza serta merta.
Membuka pintu laluan Rafah secara berterusan sebagai laluan pemeriksaan sempadan biasa. Langkah ini juga akan menamatkan masalah penyeludupan dan sebagainya.

"Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu melanggar syiar-syiar kesucian Allah, jangan melampaui kehormatan bulan-bulan haram, maupun haiwan-haiwan korban, maupun al-qalaaid, dan jangan pula mengganggu orang-orang yang mengunjungi baitul haram, mereka mencari kurniaan dan keredhaan tuhan mereka. Tetapi apabila kamu telah menyelesaikan ihram, maka bolehlah kamu berburu. Dan janganlah sampai kebencian kamu terhadap satu kaum kerana mereka menghalang-halangmu dari masjidil haram, mendorongmu berbuat melampaui batas. Dan tolong menolonglah kamu dalam kebenaran dan ketakwaan, tetapi jangan kamu tolong menolong dalam dosa dan permusuhan. Bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah sangat keras siksaan-Nya." (Al-Maidah: 2)

Ikhwan Muslimun.

Kaherah: 9 Muharram, 1431 Hijrah.
26 Disember 2009.

Artikel asal:http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=22396

Sunday, January 10, 2010

What is New about Al-Qaradawi’s Jihad?


What is New about Al-Qaradawi’s Jihad?
What is New about Al-Qaradawi’s Jihad?
This paper owes its importance to the position of the figure whose views on this crucial concept it attempts to present - that is Sheikh Yusuf al-Qaradawi, who occupies an important position in contemporary Islam, as testified by his role at various levels: at the intellectual level, his writings have exceeded 150 works,

Friday, September 25,2009 11:06

IkhwanWeb

by Rashid Al-Ghannoushi

In the name of Allah, Most Merciful, Most Beneficent

The importance of this conference is due to its focus on the most critical concept in contemporary Islamic thought- that of Jihad, which occupies an important position in the edifice of Islam. Jihad is “the summit of Islam and its pinnacle” according to the hadith, and is the subject of widely divergent views and stances from within and outside Islam, views which have serious consequences for international relations, in view of Islam’s growing role internationally.

Those views, moreover, have an effect on relations between Muslims themselves, with their governments, and with non-Muslims, in view of the awakening witnessed across the Muslim world, both at the level of faith and the level of practice. This has led to a greater connection between Islam as a religion (creed, rituals, morals) and an ideology of great influence on the thought and behaviour of Muslims, socially and politically, or what is known as “political Islam”, in which jihad occupies a central position in one way or another.

This paper owes its importance to the position of the figure whose views on this crucial concept it attempts to present - that is Sheikh Yusuf al-Qaradawi, who occupies an important position in contemporary Islam, as testified by his role at various levels: at the intellectual level, his writings have exceeded 150 works, covering all aspects of Islamic thought. In addition to his membership of the major intellectual and juristic councils, he was elected President of the International Union of Muslim Scholars, as well as being the chairman of the European Council for Fatwa and Research and a number of charity organisations, and a member of various Islamic Studies academic committees, including the Oxford Centre for Islamic Studies. As for “political Islam”, he grew up inside one of its groups, the “Muslim Brotherhood”, occupying leading positions within it. He is also a rising star in the world of modern media, through his patronage of the most important Muslim website Islam-online, and through his famous weekly programme on Aljazeera channel “Sharia and Life” which is followed weekly by over 60 million viewers.

Al-Qaradawi has developed a principal theory in contemporary Islam, from which all his views and stances emanate, and to which he tirelessly calls, widening its appeal and marginalising its opponents - that is the principle of Islamic Wasatiyya or moderation. This was inspired by the verse in the second chapter of the Quran, “And thus we made you into a middle (wasat) nation”. Thus, he presents Islam as the middle position between opposing and conflicting rigid positions; as the middle ground that brings all together, - a middle position between materialism and spiritualism, between individualism and collectivism, between idealism and realism, etc.

Starting from this wasati viewpoint, he presents all his ijtihads in all aspects of Islamic thought, including his ijtihad on the question of jihad, as revealed in his latest book “The Fiqh of Jihad: a comparative study of its rulings and philosophy in light of the Quran and Sunnah”. This study was described by its author as one which “took several years of continuous work, and occupied his thought for decades”. The fruits of this work are presented in a momentous book of two volumes, in which he puts forward, from the wasati perspective, his views on this critical issue, elaborating his theory on jihad, which he hopes will contribute towards forming consensus on this grave matter. The book springs from the conviction that “it is dangerous and wrong to misunderstand jihad, to shed inviolate blood in its name, to violate property and lives and to taint Muslims and Islam with violence and terrorism, while Islam is completely innocent of such an accusation. However, our problem in such grave matters is that the truth gets lost between the two extremes of exaggeration and laxity.”

Our exposition of this momentous work will focus on clarifying the general view of jihad in Islam according to Sheikh Qaradawi based on the Quran and the Sunnah and their interaction with the tafsir and fiqh heritage as seen in the historical contexts in which it emerged, and through the current state of the Muslim ummah as it is engaged in major conflicts with the forces of despotism or with external forces, under the current power balances, a modern culture that glorifies the value of freedom, and an international law that recognises state sovereignty and limits legitimate war to self-defence.

Within these contexts, Al-Qaradawi’s view of jihad was formed. What we wish to explore is not its details, but the general picture - what is novel in it, particularly in relation to major questions, such as jihad’s relation to freedom, and to relations between Muslims and others, whether it is inside or outside Muslim societies. So, what are the foundations of this methodology? What is jihad? What are its forms? What are its goals? Defensive or offensive? Between Dar al-Islam and Dar al-Kufr? What are the rulings regarding captives in Islam? Is there jihad within the ummah? Where is jihad in the ummah’s current causes?

1. Issues of methodology:

In the introduction, the author defined the foundations for his study thus:


a. Relying on the Quran as the absolutely authentic text which serves as the criterion for other sources including the Prophetic Sunnah. It is to be understood using the logic of its original language, Arabic, without forcing meaning onto the text, and on the basis that all its verses were revealed to be applied, “thus we questioned at length the claim of those who say that there is a verse in the Quran, which they called Ayat al-Sayf (the verse of the sword), which has allegedly abrogated one hundred and forty verses or more, although they differed over which verse that is”. The author almost entirely invalidates the principle of abrogation in the Quran, depriving the extremists of a sharp weapon with which they have disabled hundreds of verses promoting kindness, forgiveness, dealing with non-Muslims with wisdom and beautiful preaching and distinguishing between a hostile unjust minority amongst non-Muslims with which defensive jihad can be used, and a peaceful majority towards which justice and kindness are due.


b. Relying on authentic Sunnah which does not contradict stronger evidence, such as the Quran. Thus the author judges as weak sayings such as “I was sent with the sword” and others, using the tools of the science of Hadith. He also interprets an authentic hadith which commands fighting against people until they say “there is no God but Allah”, by taking the generic word “people” as being used to mean a specific group, that is the hostile Arab polytheists.


c. Benefiting from the rich heritage of fiqh, without bias towards a particular school, and without restricting oneself to the well-known schools, basing himself on the methods of comparative law, analysis, critique and selecting the most suitable opinion. He distinguishes between Fiqh and Shariah: the latter being of divine origin, and the former the product of intellectual effort to deduce the rulings of Shariah. True fiqh is not what is copied from books, but rather the jurist’s own ijtihad (intellectual exertion) to produce something suitable for his specific time and place, particularly as in our time, major changes have taken place.


d. Using the method of comparison between Islam and other religions and legal systems.


e. Relating fiqh to the current reality: The Muslim faqih (jurist) when speaking about jihad must realise the fixed principles in this matter, such as the law of tadaafu` (mutual checking), the obligation to prepare all possible sources of power to ward off the enemies, and to fight against those who initiate fighting against the Muslims, the prohibition of transgression, etc. There are, however, other matters that have emerged (considered mutaghayyirat, or changing factors), such as condemnation of war, seeking peace, and the emergence of international law, human rights conventions, the United Nations, and the sovereignty of states. In this respect, the author affirms that “we can live, under Islam, in a world that promotes peace and security rather than fear, tolerance rather than fundamentalism, love rather than hatred. We can live with the United Nations, international law, human rights conventions and environmentalist groups. In truth, our main problem with our rigid brothers who have closed all doors and insisted on a single viewpoint is that they live in the past and not the present, in books rather than reality”.


f. Adopting the methodology of wasatiyya (moderation) in da’wah (preaching), teaching, ifta’ (issuing legal edicts), research, reform and revival. Among the principles of this methodology in fiqh is to revive religion from within, through new ijtihads for our time, just as our previous scholars did for their time, through understanding secondary texts in the light of primary objectives, being firm when it comes to usool (fundamentals) and flexible in furu` (secondary matters), seeking wisdom whatever its source, and balancing between contemporary changes and Shariah fundamentals.


g. While studying “Fiqh al-Jihad”, one can easily perceive its author’s care not to present himself as the sole proponent of the above views amongst jurists. Instead he is very keen to refer to supporting views amongst old and contemporary scholars, even if such views were neglected or ignored, removing the dust that had collected and shedding light on them, presenting them in a more attractive appearance, and thus giving them new life. He is also careful to support his views with relevant values and expertise from modern culture, benefiting from his profound knowledge of the sources of Islamic culture and his familiarity with modern culture. Thus he constructs a new, coherent, well-rooted yet contemporary view of Islamic jihad, one which shares a wide common space with contemporary culture in relation to war and peace. What is new in this view is not the details, for its parts are scattered and buried deep inside books, but rather the whole picture, making this work a meeting point and a point of consensus, wherein all - or most - parties can find something familiar that facilitates their acceptance of what is unfamiliar. This ability to build consensus is a traditional characteristic of the great scholars. Thus the author does not exaggerate when describing the dire need among jurists, lawyers, Islamists, historians, Orientalists, diplomats, politicians, military men, and the educated masses for such a study.

2. The essence of jihad and its forms:

No Islamic concept has been the target of a continuous flow of attacks, and has brought a constant flow of attacks to Islam and Muslims, as much as that of jihad. It has fallen into the two extremes of exaggeration and laxity. The latter is promoted by a group that wants to abolish jihad from the life of the ummah, spreading the spirit of submission and surrender, under the guise of various calls such as tolerance and peace, described by the author as “agents of colonialism whose hostility to jihad is such that it has gone as far as creating groups which fabricated an Islam without jihad, and devoted themselves to promoting it, such as Bahais and Qadianis… At the other extreme, there is another group that makes of the concept of jihad a raging war it wages against the whole world, taking the natural state of things in relation to non-Muslims to be that of war, and regarding all people as enemies of Muslims, as long as they are not Muslim”. This latter group may agree with those Orientalists who define jihad, as in the encyclopaedia of Islam as “spreading Islam by the sword, an individual duty upon all Muslims, such that it is almost a sixth pillar of Islam” (Encyclopaedia of Islam, Arabic Translation, p. 2778).

The author tackles this extremism on both sides, through the linguistic analysis of the word jihad, which essentially means exerting oneself, making an effort, and through its occurrence in the Quran and Sunnah and its use by Muslim jurists. He concludes that there is a clear distinction between jihad and qital (fighting), as the command to engage in jihad was revealed in Mecca where there was no fighting, but rather jihad of da’wah (preaching) through the Quran, “And strive against them with the utmost endeavour with it (the Quran)” (p. 50-52). The word is also used in the Quran and Sunnah with various meanings, including exerting oneself in resisting the enemy, resisting the devil, resisting one’s desires, etc. Thus the word jihad is much wider than just fighting, for jihad, as the author quotes from Ibn Taymiyya, “can be with the heart, by calling to Islam, by countering invalid arguments, by advising or facilitating what is beneficial to Muslims, or by one’s body, that is fighting”.

The author further seeks support from a fourteenth century scholar, the eminent Ibn al-Qayyim, student of Ibn Taymiyya, in order to clarify the vast scope of jihad, which makes every Muslim a mujahid - but not a muqatil (fighter) by necessity. Ibn al-Qayyim concluded from his study of the process of Islamic da’wah that there are 13 levels of jihad: first, jihad al-nafs (jihad of the self) which comprises 4 levels, exerting oneself to learn the guidance, to act upon it, to call to it, and to persevere on those actions; second, jihad against shaytan, which includes 2 levels, struggling against the doubts in one’s faith which Satan instigates, and resisting the desires and corruption to which he calls; third, jihad against the non-believers and hypocrites, including 4 levels: with one’s heart, tongue, wealth, and self; and fourth, jihad against the oppressors and the corrupt, comprising 3 levels: with one’s hand if possible, if not then with one’s tongue, if not then with one’s heart. The author differs in regarding jihad against oppression and corruption as preceding jihad against disbelief and external transgression, while stressing that peaceful confrontation is to be adopted against oppressors “profiting from the reasonable forms which others have developed in confronting unjust rulers, such as elected parliaments, parties, and the separation of powers” (p. 198).

The author also stresses the importance of intellectual and cultural jihad “through the establishment of specialist Islamic academic centres, catering for exceptional youth - academically and morally - in order to prepare them academically and intellectually in a methodology that unites our heritage and modern culture… We do not call for isolation from the rest of the world, but rather to cultural and civilisational interaction. We choose what to take or leave based on our own philosophy and criteria, just as they had borrowed from us in the past concepts and inventions which they then developed and used to build their civilisation. What we take will be imbued with our own spirit, character and moral heritage such that it becomes a part of our intellectual and moral system, losing its original character” (p. 190-192).

The author concludes in his study of the fiqh of jihad in Islam that there are two types of jihad: civil and military - meaning fighting against enemies who attack Muslims, which necessitates preparing for it when there is a need; this type is a matter for states. Spiritual civil jihad “encompasses the academic, scientific, cultural, social, economic, educational, health, medical, environmental and civilisational fields. The objective of this civil jihad is to exert oneself for Allah’s sake in order to educate the ignorant, employ the unemployed, train workers, feed the hungry, clothe the naked, house the homeless, treat the ill, achieve self-sufficiency for the needy, build schools for pupils, universities for students, mosques for worshippers, clubs for sports lovers to practice their hobbies” (p. 215).

3. Objectives of jihad

Islam is a call to peace; it abhors war, but cannot prevent it, hence it prepares for it, but does not wage it unless it is forced upon it, which is due to Islam’s realistic nature and its recognition of sunnat al-tadafu`, the law of mutual checking. However it has sought to limit its consequences by surrounding it with rules and ethics. Islam has not been the exception in recognising war of necessity amongst other religions, including Christianity, whose followers have been among the most frequent participants in conflicts and wars, both against other Christians and against others. Luke’s Gospel reads “I have come to bring fire on the earth… Do you think I came to bring peace on earth?”. The Old Testament contains numerous calls to genocide, against 7 nations that inhabited Palestine that had to be completely eradicated- such that the modern calls to “transfer” and massacres committed by modern Zionist gangs are but miniature versions.

Jihad in Islam has specific objectives which Al-Qaradawi summarises as repelling transgression; preventing fitna- that is guaranteeing freedom of faith for Muslims and others; saving the oppressed; punishing those who break treaties, and enforcing internal peace within the ummah. Thus, expansion and appropriation are not amongst the objectives of jihad, nor is the eradication of disbelief from this world, for that is against God’s law of difference and mutual checking. Nor do the objectives of jihad include imposing Islam on those who do not believe in it, for that contravenes God’s law of diversity and pluralism (pp. 423).

4. Military Jihad: Between Daf’ and Talab (Defensive and Offensive Jihad)

Following the tradition of classical and contemporary jurists, Al-Qaradawi questions the nature of jihad and its status in Islam: Is it of a religious nature, meaning it is obligatory upon Muslims to fight non-believers until they embrace Islam or submit to its authority, which they call jihad al-talab, that is voluntary offensive jihad? Or is it of a political nature, necessitated by the need to defend the lands of Islam against transgressors and to defend Muslims against those who prevent them from freedom of faith, and the oppressed generally- which they have termed jihad al-daf`, that is necessary defensive jihad, which, if Muslims must engage it, should be engaged in with pure intentions, for God’s sake, and following strict ethical guidelines which cannot be neglected.

Classically, and in the modern era, jurists have been divided between two groups, which al-Qaradwi calls the hujumiyyin (proponents of offensive jihad) and difa`iyyin (proponents of defensive jihad), proclaiming his proud adherence to the second group. The hujumiyyin consider it an obligation for the Muslim nation to attack the land of the non-believers at least once a year in order to call to Islam and expand its territories. They hold disbelief per se as a sufficient reason to initiate war and legitimate killing, even if non-believers do not attack or harm Muslims, to the extent that Muslims would be sinful if they do not do so. The proponents of this view, a large number of jurists, most prominent of which among classical scholars is Imam al-Shafi`i, and among contemporary thinkers are Sayyid Qutb and al-Mawdudi, support their view with evidence from the Quran and the Sunnah, and from historical practice. The Quranic texts used call for fighting against all polytheists, such as verse 36 of surat al-Tawba “and fight the polytheists all together as they fight you all together”, verse 5 “Kill the idolaters wherever you find them”, and verse 29 “Fight those who believe not in Allah nor the Last Day… until they pay the Jizya with willing submission”. They differed as to which of those verses is the one they called Ayat al-Sayf, or verse of the sword, which, according to them, abrogated all contradicting verses, over 200 such verses calling for mercy, forgiveness and freedom of belief, prohibiting compulsion in faith and severity, and considering the judgment of people’s faith a matter to be left to God alone. They also sought support from prophetic sayings such as “I have been commanded to fight people until they say ‘there is no God but Allah’” (narrated by Bukhari). They also consider the early Islamic conquests as evidence for their view that war, rather than peace, is the natural state in Muslims’ dealings with others.

Al-Qaradawi’s disagreement with the above group does not prevent him from looking for excuses for them, particularly classical scholars, due to the relations between states at their time, which were based on power and war, and due to the existential threat to which Islam had been subjected since its birth in the Arab peninsula.

Al-Qaradawi stresses, alongside classical and contemporary scholars, the consensus that jihad becomes obligatory upon every Muslim if a Muslim land is attacked, or Muslims suffer fitna (are prevented from freedom of faith), and that every Muslim must practice some form of jihad, be it striving against one’s desires, against evil and corruption, and striving to promote good and support religion, as much as one is able to. However, Al-Qaradawi, through his study and analysis of the various texts related to jihad and the views of classical and contemporary scholars, concluded the following:

1. That Quranic verses, particularly those of surat al-Tawba commanding fighting against all polytheists, are to be understood as a reaction and an equal retribution, just as the verse says “as they fight you all together”, and not a general command or a basis for dealing with all non-Muslims, but was rather concerning a specific group of the Arab polytheists which declared war on Islam since its emergence, chased it out and followed it to its new home, broke treaties and mobilized everyone to eradicate it “Will you not fight people who violated their oaths, plotted to expel the Messenger, and took the aggressive by being the first to assault you?” (The Quran, 9:13). Within the same chapter, as well as in other chapters, there are limits and conditions restricting the above –seemingly general- command: “And if they incline to peace, then incline to it” (8:61). There is no need to set one verse of the Quran against another; rather one should look at all relevant verses and ahadith, all of which confirm the rule that Islam seeks peace with those who are peaceful towards it, and fights those who fight it.


2. Military jihad is not an individual obligation upon every Muslim, of the same level as the obligations of the testimony of faith, prayer, fasting, alms giving and pilgrimage, for despite its importance within Islam, it was not included in the inherent characteristics of the God-conscious in surat al-Baqara, nor in the characteristics of the believers as described in surat al-Anfal or surat al-Mu’minun, nor in the characteristics of those with true understanding as described in surat al-Ra`d, nor in the characteristics of the servants of the Most Merciful as described in surat al-Furqan, nor in the characteristics of the pious in surat al-Dhariat, nor of the righteous ones described in surat al-Insan. Thus, the practice of military jihad only becomes an obligation upon Muslims when its conditions arise such as an attack on Muslims, their land or their religion. Preparing for such an incidence, on the other hand, is an obligation upon them, according to their ability, in order to deter enemies and maintain peace.


3. There is no obligation upon Muslims to invade the lands of non-Muslims, if they are safe from them. It is sufficient for them to have a powerful army in possession of the latest weapons and trained soldiers guarding their borders and deterring enemies such that the latter do not thing of attacking Muslims, for the collective duty to be fulfilled (p. 91). It is worth noting that Al-Qaradawi prefers using the term non-Muslims instead of kuffar or disbelievers, for that is the way of the Quran which uses the terms “O people of the Book”, “O people”, “O Man”, “O Children of Israel”, “My people”, “O Children of Adam”. It never addressed non-Muslims as disbelievers, except in a few exceptional cases where there were negotiations regarding creed.


4. Islam recognised freedom of belief and each individual’s responsibility for his belief before God. On that basis, its societies, on the whole, did not experience religious wars. Under it, various monotheistic and pagan religions coexisted and continue to coexist, under the system of Dhimma which granted citizenship to non-Muslims regardless of religion. All they needed to do in order to enjoy the rights of protection by the Muslim state alongside Muslims was for those able to pay the jizya tax to do so, which is equivalent to the military service tax in some modern systems. According to Al-Qaradawi, unifying the tax rate and generalising military service make such a system which has been misunderstood and misused unnecessary.


5. It was historical conditions, rather than the texts of Islam, that made many jurists believe offensive jihad to invade non-Muslim lands to be obligatory. The ummah was constantly threatened by its powerful neighbours, the Persians and Romans (p. 82), and there were no international laws based on mutual recognition of state sovereignty and prohibition of hostility as is the case today- despite their contravention by the powerful.


6. The natural state of affairs in relations between Muslim and others is peace and cooperation in goodness. Islam abhors war and only engages in it unwillingly and as a necessity “Fighting is prescribed for you, though it is hateful to you” (Quran, 2:216). Peace is the essential character of Islam; it is the greeting of Muslims, the greeting of the people of Paradise, it is one of the names of Allah. The most hated name in Allah’s sight is Harb- which means war, one of the ancient Arab names, as Arabs were warriors. However, when the Prophet, peace be upon him, was told by his son-in-law that his daughter Fatima had given birth to a boy and that he called him Harb, he commanded him to name him Hasan (meaning good).


7. Islam welcomes international conventions that prohibit transgression and promote peace between nations, and welcomes international bodies that protect such laws, such as the United Nations, UNESCO, etc. However, the West still maintains its belief in the principle of power in its relation with other states and other nations. An example of that is the exclusive enjoyment of its major states of the right to veto, in a flagrant disregard for the principle of equality, thus guaranteeing the protection of their interest and the avoidance of any condemnation of its violations, as the US and UK did in their invasion of Iraq, without any legitimacy, with full impunity from any condemnation, and similarly with their continuous protection of the Zionists’ various forms of hostility against Palestine and its people.


8. Under international recognition of human rights, including freedom of belief and preaching, as well as freedom to establish institutions and protect minorities, one of the principal justifications of jihad al-talab becomes redundant, that is invasion in order to enable the call to Islam by dismantling oppressive regimes which used to prevent their people from thinking freely or choosing beliefs that are different to those of their rulers, such as the Pharaoh who reprimanded the Children of Israel for believing without his permission: “He said: You believe in him before I give you leave?” (Quran, 20:71). In contrast, today, unprecedentedly, in any previous era of Islam history, mosques and Muslim minorities are found everywhere, making our need greater for “huge armies of competent preachers, teachers, media experts, all suitably trained and able to address the world in its different languages, and using methods of this modern age, which, unfortunately, we possess less than a thousandth of what is required”, (p.16). Al-Qaradawi laments that you may find many who are ready to die for Allah’s sake, but very few who are willing to live for His sake.


9. The sources of Islam reveal that, according to Islam, the world is three abodes: dar al-Islam, the abode of Islam, where its law reigns, where its rituals are publicly practiced, and where its adherents and preachers are secure; Dar al-`ahd- the abode of accord, that is states between which and the Muslim state there is mutual recognition and prohibition of hostility; and finally dar harb, or the abode of war. Al-Qaradawi regards Muslims, in view of their being part of the system of the United Nations, as being in a state of accord/pact with other states, except with the Zionist state, because of its usurpation of the land of Palestine and its dispossession of its people, which unfortunately took place with the support of major states. Thus Al-Qaradawi considers the greatest problem in our relation with the West to be its constant and unlimited support of Israel and its continuous aggression against Palestine and its people.


10. Al-Qaradawi distinguishes between jihad and irhab- terrorism, or between legitimate irhab -being feared by the enemy to deter it from any aggression, and illegitimate irhab, that is terrorizing innocent people as done by groups using the name of Islam, which declare world on the whole world in an illegitimate use of jihad in an inappropriate setting, terrorizing innocent people- Muslims and non-Muslims- in order to achieve alleged political ends inside or outside Muslim lands, flagrantly contravening the principles and ethics of jihad in Islam. Hence Al-Qaradawi condemned violent acts committed by extremist groups in Muslim and non-Muslim countries against innocent people, whether tourists or others. He further stripped the indiscriminate killing and shedding of innocent lives committed by these groups of any legitimacy.


11. Al-Qaradawi is extremely careful to distinguish between extremist groups that declare war on the whole world, killing indiscriminately, tainting the image of Islam and providing its enemies with fatal weapons to use against it, on the one hand, and on the other groups resisting occupation. And as much as he condemns the former and delegitimizes its foundations, he defends the latter, and calls on the ummah to support them, particularly in Palestine, as long as their operations are against military targets. He does not hesitate to justify martyrdom operations, considering them to be the weapon of one with no other options, who is deprived of equivalent weapons to those of the enemy, in order to defend his home and his land. God’s justice does not allow the weak to be completely deprived of any weapon, hence the latter’s use of his own body as a deterrent weapon. In any case, the ethics of jihad must always be respected, and only combatants can be targeted.


12. As he stresses that the first jihad to be obligatory upon the ummah in this age is liberation from colonialism, particularly in Palestine, Al-Qaradawi warns and stresses the fallacy of those who wrongly believe that the conflict between us and Zionists is due to the fact that they are Semites- for we are also Semites, both of us coming from the progeny of Abraham- or that it is a religious conflict- for Muslims regard Jews as People of the Book, whose food is lawful, with whom marriage is lawful, and who have lived amongst Muslims in safety and have sought refuge in our lands when Spain and other European countries expelled them, finding refuge nowhere but among Muslims. In reality, the conflict between us and Zionists started for one single reason: their appropriation of the land of Palestine, dispossessed its people, and imposed their presence with violence. The conflict will continue as long as its causes remain. No one can give up any Muslim land, but it is possible to have a truce with Israel for an agreed period of time. As for the principle of “Land for Peace”, it is indeed a bizarre principle imposed by the logic of the enemy’s brute force, for the land is our land, not the enemy’s, so that it can bargain it in return for peace (p. 1090).


13. Just as he, and his mentor Sheikh Muhammad al-Ghazali, had a leading role in confronting those extremist groups and preventing them from hijacking Islam and diverting it from its mainstream towards the margins, through stripping their actions of any legitimacy based on jihad, both inside and outside Muslim lands, Al-Qaradawi praised the important revisions made by the most important of those groups, which found great support in his writings- after having attacked and rejected his views- in order to engage in their revisions, which he described as brave and enlightened (p. 1168).

5. Ethics of Jihad:

“War in Islam is ethical, just like politics, economics, science and work, none which is divorced from ethics, in contrast to war in western civilisation, which is not necessarily bound by ethics.” For Muslims, war is governed by a moral code, because morals are not an option, but rather an essential part of religion. That includes: a) Islam’s prohibition of the use of unethical methods to infiltrate the enemy and obtain their secrets- including sex, intoxicants, etc. b) prohibition of transgression, as the Quran commands “Fight in the way of Allah against those who fight against you, but do not transgress. Lo! Allah loveth not aggressors.” (2:190). The author inteprets transgression to mean killing non-combatants, by killing women, children, the elderly, the ill, farmers, and others not engaged in fighting (p. 728). The ethics of jihad also include the prohibition of mutilation of the enemy. c) the fulfillment of agreements and prohibition of treachery and betrayal. d) Prohibition of cutting down trees and demolishing buildings. e) The non-legitimacy, islamically, of what is called weapons of mass destruction, such as chemical, biological or nuclear weapons which kills thousands or millions at once, without discriminating between the guilty and innocent, destroying life and all living beings. Islam prohibits the use of such weapons, because Islam prohibits the killing of non-combatants, as the Prophet, peace be upon him, strongly condemned the killing of one woman in one battle. However, that does not prevent the ummah from seeking to acquire such deterrent weaons, since others are in possession of them and can threaten Muslims nations with those weapons, particularly as the Zionist enemy which has usurped its land is in possession of such weapons, and their scripture legitimises the obliteration of all their neighbours. What is astonishing is that America and other great nations prohibit other nations from possessing these weapons, while they themselves possess them. They prevent Arab and Muslim states from acquiring them, while Israel possesses over two hundred nuclear heads. The mutual deterrence between the western and eastern blocks had contributed to the maintenance of world peace, and similarly between India and Pakistan. Such weapons cannot be used, except in the most exceptional circumstances, when a nation is subject to an existential threat (p. 592). F) Islam enjoins its mujahidin to treat captives kindly. After a detailed discussion of all texts and all juristic opinions concerning war captives, particularly on the question of whether they can be killed, the author concluded that the final ruling is that revealed in surat Muhammad “either set them free as a favor or let them ransom (themselves)” (47:4), possibly with the exception of war criminals. On the whole, the author approves the articles of the Geneva Convention regarding the treatment of captives.

In conclusion: Al-Qaradawi’s study on the fiqh of jihad can be regarded as an authentic Islamic ijtihad, upholding the principle of jihad as an eternal Islamic mechanism of defence in its wider meaning, one which has suffered a great number of misrepresentations leading to tainting the image of Islam. Al-Qaradawi recuperates the effectiveness and moderation of this mechanism, taking it out of the hands of extremists. His courage in standing up to the campaigns waged against the concept of Islam has been just as great as his courage in rejecting the arguments of extremist groups who declare war against the entire world. He did not shy away from criticising the great number of jurists who uphold the principle of offensive war (jihad al-talab), nor was he ashamed of his proud adherence to the group believing in jihad as defensive only. He continues to counter the arguments of the former group, without fear or hesitation, without injustice, undermining or misrepresenting the views of those he disagrees with, but rather he seeks excuses for them. He has continued to do so, until he almost destroyed what is known as jihad al-talab, establishing instead defensive jihad in its wider meaning, jihad with no trace of relation to the charge of terrorism -which he clearly distinguishes from legitimate resistance of occupation-, a jihad with ethics that agree with international conventions and their principles, values and laws prohibiting aggression, occupation, the use of weapons of mass destruction and the torture of captives; a jihad that welcomes an open world in which ideas and persons move freely, dealing through proofs and arguments rather than violence and power, until the most valid triumphs. Through such a presentation of jihad, Al-Qaradawi has opened a vast space for dialogue, tolerance, agreement and coexistence between Islam and other religions, human values, and international accords, enabling a response to the eternal Quranic call “O mankind! Lo! We have created you male and female, and have made you nations and tribes that ye may know one another. Lo! the noblest of you, in the sight of Allah, is the best in conduct.” (49:13)

- lecture at Edinburgh University - 9 September 2009

Friday, January 1, 2010

Timbalan Mursyid IM: Hubungan dengan IM tidak mungkin putus

Artikel asal: http://www.ikhwanweb.net/article.php?id=22342
Isnin, 28 Disember 2009

Muslim Brotherhood Deputy says Ties to Organization Unbreakable











Oleh Mohammed Abdul-Raouf Asharq Al-Awsat


Dr. Mohamed Habib, Timbalan Mursyid Ikhwan Muslimin (IM), menafikan beliau berniat untuk meninggalkan atau berpisah darti pergerakan IM kerana tidak terpilih menduduki Maktab Irsyad IM. Jelas beliau "Gerakan (IM) hidup dalam seluruh jiwa dan raga saya. Saya sentiasa memikirkan tentang IM walaupun ketika tidur. Oleh itu bagaimana saya boleh berpisah dengan IM?" Dalam kenyataan pertamanya setelah pilihanraya Maktab Irsyad kepada Asharq Al-Awsat, Habib berkata, "Saya masih lagi Timbalan Pertama kepada Mursyid ul-'Am (MA) dan masih seorang anggota dalam Maktab Irsyad Antarabangsa, Majlis Syura Antarabangsa IM, disamping mengganggotai Majlis Syura IM Mesir."

Jelas Dr Habib kepada Asharq Al-Aswat, "Sebelum saya bersama IM ketika zaman muda dahulu, saya tidak mempunyai apa-apa; tiada sebarang risalah mahupun peranan dalam hidup ini. Setelah menyertai IM saya terus berubah. Saya mempunyai peranan dalam Islam dan Masyarakat. Hubungan saya dengan IM kerana ini hubungan kasih sayang dan cinta."

Dr Habib menegaskan bahawa segala apa yang telah diperkatakan bersabit dengan beliau meninggalkan IM adalah tidak benar. Katanya lagi, "Bagi saya IM adalah hidup saya, harapan saya, impian saya ....inilah dunia, dan inilah juga akhirat, oleh itu bagaimana saya boleh meninggalkan IM?"

Dr Habib mengakui bahawa wujud beberapa perbezaan pendapat di antaranya dan beberapa tokoh IM berkaitan dengan pemilihan. Katanya, "Memang ada lagi butiran yang belum didedahkan dan akan diumumkan apabila sampai masanya nanti. Tidak semua yang mengetahuinya telah bersuara."

Habib juga berkata,"Saya berharap ada peluang dan masa yang lebih panjang sebelum pemilihan Maktab Irshad dibuat. Lagipun mandat Majlis Syura akan tamat Jun hadapan. Pada pandangan saya pemilihan patut ditangguh hingga ketika itu. Dengan penuh kasih sayang dan rasa hormat kepada semua sahabat-sahabat, saya yakin adalah lebih baik menunggu, kerana tidak ada perlunya untuk tergesa-gesa.

Walauapapun Habib telah menambah,"Saya memohon supaya ALLAH menolong sahabat-sahabat kita terus maju untuk mengelakkan mereka melangkah ke belakang. Kini mereka berhadapan dengan cabaran-cabaran yang berat. Saya memohon agar perhatian mereka tidak diganggu oleh saya dan pendirian saya. Mereka mestilah mengutamakan kebajikan Gerakan (IM)."

Habib menyatakan bahawa IM adalah milik kesemua anggotanya, dari Mursyid 'Am hinggalah ke anggota yang paling bawah sekali. Gerakan (IM) ini adalah milik keseluruhan Ummat Islam.

Keputusan pemilihan untuk jawatan Mursyid 'Am IM, dijangka akan dapat diketahui tidak berapa lama lagi. Ada desas-desus yang mengatakan Habib mungkin tepilih untuk jawatan tertinggi ini sebagai ganti kerana tidak diplih menduduki Maktab Irsyad. Habib berkata, "semua ini adalah dalam bidangkuasa Majlis Syura. Saya cuma mengharapkan agar Majlis Syra akan mengambil masa secukup-cukupnya (sebelum membuat keputusan) apapun keputusannya. Kami berdo'a kepada ALLAH untuk membimbing mereka dalam pemilihan calon yang paling sesuai untuk memikul tanggung-jawab ini dalam suasana yang amat mencabar yang sedang dihadapi kini.

Keputusan pemilihan 16 anggota Maktab Irsyad IM, telah diketahui pada Isnin yang lalu. Terdapat beberapa kejutan. Ini termasuk terkeluarnya Dr Mohamed Habib, Timbalan Mursyid, dan tokoh-tokoh lain seperti Dr Abdul Moneim Abd Futuh, Abdullah Khateeb, dan Sabri Arafa sementara Dr Assam al-Arian telah terpilih untuk menganggotai barisan Maktab Irsyad baru ini.

Terkeluarnya Dr Mohamed Habib adalah sesuatu yang memeranjatkan, terutama ketika mana beliau adalah Timbalan Mursyid IM sekarang ini. Beliau juga adalah calon terlayak bagi jawatan Mursyid 'Am setelah Mahdi Akef mengisytiharkan untuk tidak bertanding apabila mandatnya selesai bulan Januari nanti.

Pegawai Tentera Perancis Menyelia Pembinaan Tembok Bawah Tanah di Mesir

Artikel Asal: http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=22244&ref=search.php

Pegawai Tentera Perancis Menyelia Pembinaan Tembok Bawah Tanah di Mesir
Pekerja-pekerja Mesir membina dinding besi bawah tanah di sempadan Mesir-Gaza

French Military officials supervise construction of underground wall in Egypt.



Pegawai-pegawai Perancis dan Amerika sedang memantau pembinaan tembok kepingan-kepingan logam sedalam 60 kaki di sepanjang sempadan Mesir yang lakukan oleh pekerja-pekerja rakyat Mesir. Pembinaan tembok di sempadan Rafah ini merupakan usaha untuk menyekat terowong yang merupakan laluan utama untuk membawa senjata ke wilayah Palestin, melewati pengawal sempadan.

Projek sempadan ini merupakan salah satu tindakan yang dilakukan oleh Mesir, dengan kerjasama Amerika Syarikat, untuk menghalang penyeludupan sejak tamatnya peperangan Israel dengan Hamas pada musim sejuk lepas. Terowong-terowong ini merupakan sasaran utama serangan Israel.

Penduduk-penduduk di sepanjang sempadan menyaksikan pekerja-pekerja pembinaan Mesir membersihkan tanah dan menggali lubang-lubang dalam. Pekerja-pekerja itu mengisi lubang-lubang itu dengan pasir. Mesin-mesin gerudi dapat dilihat menjalankan operasi di sempadan sebelah Mesir.

Mesir mengambil sikap berhati-hati dalam bekerjasama untuk menutup terowong yang digunakan untuk membawa segala keperluan baik makanan, ubat-ubatan mahupun bahan binaan. Tanpa terowong ini, ekonomi Gaza yang tergugat kerana berhadapan dengan sekatan sejak Hamas menguasai semenanjung Gaza pada tahun 2007, mungkin runtuh.

Pegawai-pegawai Mesir dan Israel menjelaskan projek di sepanjang sempadan dilaksanakan dengan kerjasama Amerika Syarikat. Pegawai-pegawai Amerika dan Perancis pula menegaskan jika binaan tembok bawah tanah ini berjaya, ia akan dijadikan model untuk diperluaskan ke kawasan perang lain bagi menghalang pengganas.
 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template