Thursday, December 31, 2009

Kenyataan IUMS berkaitan tembok besi antara Mesir dan Semenanjung Gaza



Hukum Islam melarang pembinaan tembok besi bertujuan untuk menindas saudara-saudara Palestin kita.


Artikel Asal: http://www.ikhwanweb.net/article.php?id=22353

Selasa 29 Disember, 2009

oleh IUMS (Kesatuan Antarabangsa Ulamak Islam)

Segala puji bagi Allah, dan selawat dan salam ke atas ar-Rasul, keluarganya, sahabat, dan mereka yang mengikuti Hidayah.


Tembok besi yang sedang dibina saat ini oleh Mesir di sempadannya dengan Gaza adalah dilarang menurut pandangan Islam. Tujuannya untuk menyekat kesemua pintu masuk ke Gaza sudah pasti akan memburukkan lagi kelaparan dan penderitaan penduduk Palestin, menghina mereka, dan meningkatkan tekanan ke atas mereka dalam usaha untuk memaksa mereka tunduk dan menyerah kepada Israel.

Sebaik mendengar berita itu, saya terus merasa sangsi dan menyatakan bahawa hal itu hanya bermaksud untuk menabur bibit perpecahan antara Mesir dan Palestin. Namun, saya sangat terkejut ketika disahkan bahawa berita itu sememangnya benar.

Kami tidak menafikan bahawa Mesir adalah negara bebas dan mempunyai hak kedaulatan ke atas tanah airnya, tapi pastinya ia tidak mempunyai hak untuk menyokong pembunuhan saudara-saudara dan jirannya di Palestin. Ini jelas tidak boleh diterima, baik di bawah alasan Arabisme atau persaudaraan Islam, bahkan atas alasan persaudaraan manusia pun.


Dalam Al-Quran, Allah yang Maha Berkuasa menyebut, “Orang-orang Mukmin adalah bersaudara” (Al-Hujurat 49:10). Juga, Nabi Muhammad (SAW) berkata, "Seorang Muslim bersaudara dengan Muslim yang lain, dia tidak berbuat salah kepadanya, mengecewakannya, atau mengabaikannya." Baginda (selawat dan salam ke atasnya) juga berkata, "Bantulah saudaramu, sama ada jika dia menindas [dengan mencegah dia dari melakukannya] atau jika dia ditindas." Nabi tidak berkata, "kepung dia, biarkan dia kelaparan, atau tindas dia bagi pihak musuhmu."

Menjadi kewajipan dan tanggungjawab Mesir untuk membuka laluan Rafah bagi manfaat warga Gaza kerana itulah satu-satunya jalan keluar bagi mereka. Kewajipan ini bukan sahaja tuntutan syariat Islam tetapi juga kehendak undang-undang. Tidak ada undang-undang yang mengarahkan cengkaman dikenakan ke atas umat Gaza atau menyuruh supaya menjadi tali barut dalam membunuh mereka.

IUMS Statement on the iron wall between Egypt and Gaza


Penduduk Gaza mengambil langkah menggali terowong sebagai usaha mencari jalan alternatif untuk mengatasi sekatan menyeluruh yang dipaksa ke atas mereka. Tetapi ia tetap ditutup walaupun bila terdapat konvoi bantuan kemanusiaan. Tindakan Mesir menyekat terowong-terowong itu adalah sama seperti mengatakan, "Palestin boleh mati, tetapi Israel tetap akan hidup."


Seluruh rakyat Mesir, Arab, Muslim dan individu-individu terhormat telah menyatakan kekecewaan mereka atas pembinaan tembok besi yang zalim itu. Mereka mengutuk fikiran yang cuba menyekat dan mematikan sebarang bentuk usaha bantuan kepada penduduk Palestin. Hal ini sangat mirip dengan perancangan (road map) Israel.

Sukar untuk dipercayai dan sungguh mendukacitakan apabila selepas Palestin mengharungi derita penindasan Israel yang mendirikan tembok aparteid itu, Mesir pula menjejakinya dengan membina satu lagi dinding untuk maslahat Israel.


Saya merayu kepada semua saudara saya di Mesir untuk berdiri teguh dan bersatu dalam menentang rejim pemerintah dan mendesaknya memberhentikan jenayah yang tak berasas ini. Saya menyeru Liga Arab dan Pertubuhan Persidangan Islam untuk campur tangan dan menghentikan tragedi ini.


Saya berharap Mesir yang bersempadan dengan Palestin tidak akan meneruskan tindakan ini; ia benar-benar bertentangan dengan kepentingan Palestin dan hanya menguntungkan Israel.


Saya berharap agar Mesir akan takut kepada Allah dan seterusnya menyokong saudara-saudara kita yang dizalimi dan dikepung, dan agar ia menjaga dirinya sendiri daripada doa saudara-saudara kita di Palestin yang ditindas dan dianiaya. Allah mengangkat doa orang yang ditindas ke atas awan dan membuka untuknya pintu-pintu langit seraya berkata, "Dengan Kekuasaan dan Kemuliaan-Ku, Aku akan membuat anda menang, selepas tempoh tertentu."


Kita berlindung kepada Allah daripada setiap penindas dan kesombongannya. Ya Allah, kami ditewaskan, menangkanlah kami, dan kami dizalimi, belalah kami. Kami bermohon kepada-Mu, maka perkenankanlah kami, Wahai Engkau yang Maha Hidup dan Maha Kekal.


Yusuf Al-Qaradawi

Presiden IUMS

Monday, December 28, 2009

Kenyataan IM berkaitan isu semasa.


Artikel asal: http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=22319
Sabtu, 26 Disember 2009


Statement by the MB concerning current events.










Baru-baru ini gerakan Ikhwan Muslimun berdepan dengan spekulasi dan sikap skeptik daripada segelintir individu. Dalam situasi seperti itu, gerakan ini telah berjaya memperlihatkan ketahanan yang kental sambil berdiri dengan tenang dalam menghadapi kritikan yang ditimbulkan. Ia membuktikan, dengan izin Allah, IM akan tetap meneruskan matlamat perjuangannya serta mematuhi jalan perjuangannya. Gerakan itu bertekad untuk menunjukkan kepada manusia perspektif Islam yang sederhana secara teori dan amali sambil mengajak mereka untuk menerap dan menghidupkannya melalui proses membentuk dan mendisiplinkan akhlak, kasih sayang, amalan dan tindakan mereka.


Pertama – Di sebalik tekanan dan kesulitan berterusan yang dihadapi oleh gerakan ini, kami tetap akan meneruskan perjuangan ini kerana Ikhwan berkembang berasaskan iman, pengabdian, ukhuwah dan kesabaran. Roh dan hati kami akan tetap sentiasa terjalin meskipun wujud perbezaan pendapat.

Kedua - Gerakan Ikhwan Muslimun ialah sebuah pertubuhan antarabangsa yang menetapkan ideologi reformasi damai di bidang sosial, politik dan ekonomi. Ia akan terus memperjuangkan matlamatnya berlandaskan saluran pelembagaan yang sah meskipun dikenakan pelbagai penindasan.

Ketiga - Metodologi gerakan ini didasarkan pada asas-asas Islam, etika, dan landasan perundangan yang sah. Kumpulan ini mempunyai beberapa institusi bebas yang mematuhi undang-undang dan peraturan. Tidak berlaku sebarang penyelewengan atau pelanggaran peraturan apa pun daripada undang-undang tubuh negara ini.

Keempat - Kerjasama dan penglibatan kumpulan ini dengan kuasa politik dan sosial adalah sangat penting pada waktu ini jika reformasi ingin dilaksanakan dalam semua bentuknya.

Kelima - Ikhwan Muslimun telah berjaya menjadi komponen aktif dan berkesan dalam semua aspek masyarakat. Kehadirannya jelas di dalam Dewan Rakyat, Majlis Syura, dan Jawatankuasa Perbandaran, kesatuan sekerja, pakatan, kelab dan pelbagai agensi awam. Kami telah bertahan dan bertekad untuk terus menjadi sebahagian komponen masyarakat yang aktif dan kuat sesuai dengan ideologi gerakan yang mengutarakan bahawa Islam bukan hanya sekadar ibadah khusus tetapi suatu cara hidup. Pengasas gerakan Ikhwan Imam Hassan al-Banna menekankan bahawa "menjadi kewajipan setiap Muslim untuk mengembalikan kegemilangan Islam, serta hak dan kebebasannya dengan menyedarkan bangsa dan para pemimpinnya."

Keenam – Di sebalik ketidakadilan yang dikenakan ke atas umat Islam dan gerakan Ikhwan Muslimun, kami berdiri teguh dengan matlamat kami dan akan terus mengikuti jalan kami dengan tekun dan dengan keyakinan kukuh bahawa kebaikan tetap akan menang. Kami percaya jika kejayaan bukan di tempat kami berdiri, ia pasti berada di arah kami bergerak.

Ketujuh - Kami bertekad untuk meneruskan jalan kami dan dalam langkah yang sama untuk berusaha dan bekerjasama dengan pihak lain bagi menjamin kejayaan mempromosikan Islam dan tujuannya, sambil mematuhi dan menghormati saluran yang sah.

Kelapan - Demokrasi dan Syura akan dilaksanakan dalam suasana kejujuran niat dan kesatuan tujuan; amalan yang kami bangga dan megahkan. Melalui kefahaman, keikhlasan, ibadah, ketekunan, integriti, persaudaraan dan saling mempercaya, kami akan terus mara.

Kesembilan - Kami akan mematuhi peraturan, prinsip-prinsip dan ideologi kami dalam semua kegiatan gerakan ini dan kami juga terbuka kepada pembetulan dan pembaharuan melalui saluran yang betul.

Kesepuluh – Mursyidul Am Ikhwan Muslimun, Maktab Irshad, pemimpin dan ahli-ahlinya, lelaki dan perempuan sama-sama berjanji dan bersumpah bahawa mereka akan sungguh-sungguh mengikuti jalan Nabi Muhammad (saw) yang benar serta berusaha untuk mencari keredhaan Allah yang Maha Berkuasa. Kami akan mengorbankan segala yang diperlukan termasuk wang dan kebebasan untuk mencapai matlamat menaikkan panji-panji Islam, mengharapkan pertolongan Allah berpandukan akhlak, ideologi moral dan Syariah Islam.

Sunday, December 27, 2009

Ikhwan Mesir Memilih Maktab Irsyad Baharu

Artikel Asal:http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=22264
Isnin, December 21,2009 16:03

Mursyidul Am Ikhwan Muslimun Sheikh Mohamed Mahdi Akef mengumumkan keputusan pemilihan anggota baharu Maktab Irshad. Pemilihan dilaksanakan berdasarkan keputusan Majlis Syura.

Akef announces names of the members of the new Executive Bureau









Ikhwah dan akhawat,

Seperti yang dimaklumi, pemilihan Maktab Irshad yang baharu telah diadakan. Selepas beberapa mesyuarat dan perbincangan, Majlis Syura memutuskan untuk membuat pelantikan melalui proses pemilihan. Oleh kerana Islam dan Gerakan Ikhwan menggalakkan demokrasi, menghormati kebebasan pandangan dan bersuara, demikianlah diputuskan.

Di bawah penyeliaan saya, satu Jawatankuasa Pemilihan telah dibentuk dan pemilihan telah dilaksanakan walaupun dalam keadaan yang agak sukar yang sedang kita hadapi. Keputusan bagi anggota Maktab Irshad yang baharu adalah seperti berikut. Nama-nama ini disenaraikan secara rambang tanpa aturan tertentu:

  1. Dr Ossama Nasr el-Deen
  2. Ustaz Gomaa Ameen Abdul Aziz
  3. Dr Rashad Albayoumy
  4. Eng. Saad Esmat Elhosseiny
  5. Dr Abdul Rahman Albar
  6. Dr Essam Eleryan
  7. Dr Mohamed Badee
  8. Dr Mohamed Saad Alkatatny
  9. Dr Mohamed Abdul Rahman Almorsy
  10. Dr Mahmoud Morsy
  11. Dr Mahmoud Abu Zeid
  12. Dr Mahmoud Hussein
  13. Dr Mahmoud Ezzat
  14. Dr Mahmoud Ghozlan
  15. Dr Mohyee Hamed
  16. Dr Mustafa Alghoneimy

Thursday, December 24, 2009

Hassan: Setelah memusnahkan sekatan Bar-Lev, Mesir sekarang melindungi Israel dengan tembok besi.


Artikel asal: http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=22241
Ahad, Disember 20, 2009

MP Hamdy Hassan, jurucakap blok ahli parlimen Ikhwan Muslimun, mengemukakan kenyataan desakan kepada Perdana Menteri, Ahmed Nazif, berkaitan pembinaan tembok besi antara Mesir dan Palestin.

Hassan: Egypt which destroyed the Bar-Lev barrier is  now protecting Israel with an iron wall.

Dalam kenyataannya, Hassan mendakwa "saya sangat sedih dengan sikap tidak jelas Mesir mengenai berita pembinaan sebuah tembok besi di bawah tanah antara Mesir dan semenanjung Gaza." Mesir telah menafikan berita tersebut sambil memperkecilkan perhatian yang diberikan kepada berita yang diterbitkan oleh akhbar Israel itu. Ia mengisytiharkan akan menjelaskan kedudukan sebenar berita itu apabila tiba masa yang sesuai. Sambil itu, berita tentang pembinaan tembok yang disokong dengan gambar-gambar terus tersebar.

MP itu menekankan bahawa sangatlah menyedihkan, Mesir yang telah memusnahkan benteng Bar-Lev (semasa Perang 1973) adalah Mesir yang sama juga sekarang ini yang sedang membangunkan tembok besi itu. Regim ini mengulang-ulang alasan palsu kononnya ia untuk melindungi keselamatan negara, padahal ia bertentangan dengan kenyataan iaitu tembok ini adalah semata-mata untuk kepentingan Israel dan demi muslihat Israel untuk menyerang Gaza dalam waktu terdekat, menurut berita daripada sumber yang dipercayai.

MP Hassan menegaskan kepada Perdana Menteri yang kerajaannya telah menyokong ekonomi musuh selama ini dengan membekalkan mereka gas pada harga yang sangat murah. Beliau menyambung, "sekarang anda menyokong mereka pula dengan melemahkan saudara-saudara sesama Islam kita di Gaza". Hal ini menyebabkan kita tertanya-tanya, untuk maslahat siapakah kerajaan ini bekerja?

Beliau menegaskan bahawa kerajaan-kerajaan Mesir sebelum ini mempunyai sejarah menyokong perjuangan negara-negara Arab dan Islam, tetapi malangnya pemerintah kita telah mengubahnya menjadi siri-siri tindakan yang memalukan melalui sokongan yang berterusan kepada Israel yang telah mencemari kesucian dan menduduki tempat-tempat suci kita. Mereka juga melakukan pembunuhan terhadap saudara-saudara kita, tanpa sedikit pun rasa tanggungjawab dari segi agama, bangsa mahupun sejarah.

MP itu menambah "Benteng penghalang yang Israel bina di pantai timur Terusan Suez yang dimusnahkan oleh pasukan bersenjata gagah berani kita, dinamakan Bar-Lev sebagai satu kehormatan dan kebanggaan nasional dan sejarah Israel." Seterusnya beliau melanjutkan, "jadi nama apakah yang harus kita beri kepada benteng penghakang yang memalukan yang sedang dibina oleh kerajaan kita di sempadan Mesir dan Palestin ini?"

MP itu menuntut jawapan yang memuaskan tentang insiden pembinaan tembok itu serta pembiayaannya yang dijangka mencecah berbilion pound.

CIA dan Ejen Fatah dera tahanan Hamas. Pembinaan Tembok di sempadan Mesir dibantah


Artikel asal: http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=22243

Ahad 20 Disember 2009


Fired shots on the equipment used to build the Iron wall in Rafah and the CIA tortures Hamas prisoners.


Akhbar Guardian mendakwa CIA dan Pegawai Keselamatan Palestin telah mendera ahli-ahli pertubuhan Hamas di West Bank.


Akhbar berkenaan menekankan bahawa sumber-sumber memaklumkan bahawa ejen-ejen keselamatan Palestin yang bekerja rapat dengan pihak CIA telah menahan dan menyiksa lebih kurang 500 orang penyokong pertubuhan Islam Hamas di Tebing Barat. Penderaan telah dilaporkan di sebalik pengharaman penderaan oleh Presiden Amerika Syarikat Barak Obama.


Pertubuhan Human Rights Watch melaporkan Pihak Berkuasa Palestin (Fatah) telah menyiksa tahanan mereka secara berterusan semasa penyiasatan dan telah menyebabkan kematian salah seorang dari tahanan. Para tahanan ditumbuk, dipukul dengan kayu, paip plastik dan tiub getah sebagai tambahan kepada ikatan rantai yang begitu menyakitkan untuk jangkamasa yang agak lama. Akhbar Guardian menekankan bahawa perantaian tahanan dikenali sebagai “Sahabah” dalam bahasa Arab, menyebabkan kesakitan teruk dan kerosakan dalaman tanpa meninggalkan bukti kesan luaran kepada mangsa.


Sehubungan dengan itu, beberapa orang bersenjata dari Semenanjung Gaza telah melepaskan tembakan kearah peralatan Kerajaan Mesir yang digunakan untuk membina tembok besi.

Serangan itu menyebabkan pembinaan terpaksa ditangguhkan untuk beberapa waktu disebabkan beberapa kerosakan kecil kepada peralatan .


Akhbar Israel dan agensi berita melaporkan pihak berkuasa Mesir telah memulakan pembinaan tembok besi bawah tanah di sempadan Gaza bagi tujuan menghentikan penyeludupan barangan melalui terowong ke Semenanjung Gaza, yang telahpun menghadapi sekatan lebih dari 3 tahun oleh pihak Israel.


Anehnya, pihak berkuasa Mesir tidak mengesahkan atau menafikan berita tersebut. Walau bagaimanapun, Menteri Luarnya Ahmad Abul Gheit mempertahankan pembinaan tembok dengan mengatakan “Mesir mempunyai hak untuk mempertahankan sempadannya dengan apa jua cara.”


Dr. Hamdy Hassan, jurucakap blok ahli parlimen Ikhwanul Muslimin menghantar memorandum segera kepada Perdana Menteri Dr. Ahmed Nazif, berkaitan berita pembinaan tembok besi. Beliau meminta penjelasan kepada langkah yang meragukan berlaku di sempadan. Beliau menegaskan pembinaan tembok ini hanya memihak kepada Israel kerana pengurungan kanak-kanak dan mereka yang tidak bersalah di Gaza memberi jalan kepada Israel untuk menyerang Semenanjung Gaza. Tambah beliau lagi, terdapat desas desus tentang serangan yang akan berlaku dalam waktu terdekat dengan bantuan kerajaan Mesir yang membekalkan gas kepada Israel dengan gas serta dengan meningkatkan sekatan ke atas penduduk Gaza.

Wednesday, December 23, 2009

Risalah Mursyid: Umat Islam… Antara kesedaran Hakiki dan Kesedaran Palsu


Risalah Muhammad Mahdi Akif, Mursyid Am Ikhwanul Muslimin, 10-12-2009

Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam, selawat dan salam ditujukan kepada Muhammad bin Abdullah, Nabi Penutup yang amin, beserta keluarga dan para sahabatnya, serta para pengikutnya hinggalah ke hari pembalasan ..

Tidak akan hilang kewibawaan suatu umat sepanjang sejarahnya lalu menjadi tewas, dan tidak akan runtuh suatu peradaban yang telah tersebar ke seluruh pelusuk dunia lalu menghilang, kecuali disebabkan oleh keadaan bangsanya yang semakin lemah; kerana kehilangan kebebasan, terlucut kehormatan dan dikaburi segala keinginan.

Sepanjang sejarah ketamadunan manusia hingga ke hari ini, penguasa yang zalim sentiasa berusaha melakukan penindasan dengan pelbagai cara; meneruskan penaklukan dengan menggunakan segala kelengkapan, melakukan kekejaman menggunakan pelbagai kekuatan; menindas dengan bertindak ganas, tidak lain hanyalah untuk menjauhkan umat Islam dari peradaban dan kebangkitannya. Ini dilakukan dengan cara melakukan pemenjaraan dan penjajahan terhadap kesedaran umat; mengubah dari kesedaran yang sebenar tentang hak mereka untuk mendapatkan kehidupan yang bebas dan bermartabat, kepada kesedaran palsu sehingga menjerumuskan umat pada realiti yang mencemaskan.

Apakah yang boleh kita tafsirkan dengan peristiwa-peristiwa berikut:

- Kes kemarahan dan permusuhan antara kedua negara (Mesir dan Algeria), yang memiliki ikatan akidah yang sama, satu rumpun, satu bahasa, satu jihad, satu pengorbanan dan satu perjuangan , akhirnya dicerai beraikan hanya disebabkan satu pertandingan (bolasepak)?!

- Kes perpecahan dalam pasukan pejuang Palestine dalam menghadapi satu musuh yang keji dan telah merampas negerinya, kehormatannya, kesuciannya, bahkan nafas kehidupannya?!

- Kes kegelapan yang diderita oleh kebanyakan manusia (buta hati), sehingga tidak mampu melihat dan menyedari akan keadaan tragis dan mencemaskan yang menimpa warga Palestina di Gaza; mereka terkepung dari berbagai sudut baik di laut, udara dan darat?!

- Kes persaingan hidup yang membawa seseorang mudah membunuh saudaranya sendiri seperti di Iraq, Pakistan, Somalia dan Yaman?!

- Kes kebisuan dan kelesuan secara menyeluruh yang berlaku di tengah-tengah bangsa kita dalam menghadapi pemerintah kejam yang mencengkam keinginannya; memenjara kehidupan dan masa depannya?!

Segala permasalahan yang dikemukakan tersebut bukanlah sekadar untuk memantau keadaan kelesuan yang berlaku di kalangan bangsa Arab dan umat Islam, namun ianya bertujuan untuk menghentikan dan menghadapi pengaruh keji yang telah menjadi ancaman bagi kemanusiaan secara keseluruhan, tanpa membezakan antara Muslim dan Kristian atau Arab dan Barat.

Seterusnya, kita dapat melihat wujudnya persamaan tentang pandangan negatif di kalangan umat kita terhadap hak bangsa Arab dan dunia Islam dengan pandangan negatif yang anti Islam di kalangan masyarakat Barat. Pandangan negatif inilah yang telah mendorong masyarakat barat melakukan penolakan jilbab ke atas wanita Muslim di dalam di komuniti mereka kerana menganggapnya sebagai budaya yang bertentangan dengan budaya mereka. Demikian juga tentang larangan melaungkan azan, bahkan adanya demonstrasi menentang Islam kerana ia dianggap sebagai agama Osama Bin Laden sahaja!.

Tanggungjawab Media

Tidak syak lagi bahawa peranan media sangat penting di dalam menyemai benih-benih kesedaran, apatah lagi di era media menjadi wahana umum yang mampu menguasai aliran pemikiran sesuatu bangsa. Jika tidak tentulah tidak mungkin sebuah pertandingan bolasepak bertukar menjadi medan pertempuran antara dua negara Arab dan Islam?! Alasan apakah yang boleh digunakan bagi menjelaskan sebab-sebab berlakunya perpecahan di kalangan umat Islam yang sekaligus meranapkan kesatuan? Saling berbunuhan antara satu sama lain seperti yang berlaku di Iraq, Pakistan dan Somalia; wujudnya pemberontakan di Yaman serta tidak memberikan pembelaan terhadap rakyat Palestine?!

Cuba renungkan!

Mengapa terjadi demonstrasi di Barat sekadar untuk melakukan pembelaan terhadap haiwan yang mengalami kepupusan namun di sudut lain tiada siapa yang peduli tentang pembelaan rakyat Palestine yang terbunuh di bawah penindasan dan kekejaman Zionis? Apakah yang mendorong masyarakat yang mendakwa sebagai pendukung kebebasan dan kemerdekaan, tetapi membunuh Marwa El-Sharbini hanya kerana dirinya seorang Muslimah yang mengenakan jilbab?!

Semua jawapan kepada persoalan-persoalan ini ada kaitannya dengan peranan media; adakalanya mampu mengubah sebuah pemikiran menjadi sebilah tombak yang mampu membunuh dan menikam.

Di sinilah pentingnya peranan yang perlu dimainkan oleh media kita di saat berhadapan dengan sasaran dari dalaman juga penindasan dari pihak luaran. Oleh itu media kita perlulah:

Pertama:

Memperkuat dan membangkitkan keimanan yang lemah; menjadi penawar kepada penyakit dalam hati umat ; mampu menyatukan umat bukan memecah belahkan mereka.

Kedua:

Membimbing umat mengenali siapa musuh sebenar yang selalu merosakkan jati diri umat dan melunturkan akhlak, peradaban bahkan kewujudannya.

Ketiga:

Membangkitkan semangat dan sikap positif terhadap perjuangan, dengan memberikan perbezaan antara perjuangan menghadapi penjajah bersenjata dan perjuangan menghadapi kuasa tidak bersenjata.

Keempat:

Menolak pelbagai syubhat yang berkembang dan anti Islam (Islamphobia) yang ditonjolkan oleh media Barat, sebaliknya berusaha menampilkan gambaran Islam yang sebenar sebagai agama yang lengkap dan menyeluruh serta menyeru seluruh manusia untuk mendapatkan keamanan, ketenangan dan kedamaian, kebenaran dan keadilan serta kebebasan. Allah berfirman:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وأُنثَى وجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

“Hai manusia, Sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang laki-laki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa – bangsa dan berpuak-puak supaya kamu saling kenal-mengenal. Sesungguhnya orang yang paling mulia diantara kamu disisi Allah ialah orang yang paling taqwa diantara kamu. Sesungguhnya Allah Maha mengetahui lagi Maha Mengenal”. (Al-Hujurat: 13).

Hakikat Kesedaran:

Apa yang dimaksudkan dengan kesedaran di sini adalah ruh yang harus diterapkan ke dalam diri setiap Muslim iaitu:

- Memahami hakikat kedudukan umat yang telah dianugerahkan kemuliaan oleh Allah. Allah SWT berfirman:

كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ

“Kamu adalah sebaik-baik umat yang dibangkitkan untuk umat manusia” (Ali Imran:110).

- Bentuk acuan reformasi (islah) yang harus dicelupkan ke dalam ruh generasi umat ini pada semua peringkat islah, tanpa ada perbezaan antara reformasi ekonomi, politik, moral atau sosial, sepertimana yang digambarkan oleh Allah SWT tentang jati diri umat ini,

تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ

“Menyeru pada yang Ma’ruf dan mencegah kemungkaran” ( Ali Imran: 110).

- Kandungan manhaj ini iaitu beriman kepada Allah, malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, Para Rasul-Nya dan hari akhirat, keimanan yang tidak pernah bercampur rasa gentar dan ragu, keyakinan yang tidak pernah luntur, dan Jihad di jalan Allah dengan segala harta yang dimiliki:

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ لَمْ يَرْتَابُوا وَجَاهَدُوا بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أُولَئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ

“Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyalah orang-orang yang percaya (beriman) kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu dan mereka berjuang (berjihad) dengan harta dan jiwa mereka pada jalan Allah. mereka Itulah orang-orang yang benar”. (Al-Hujurat: 15).

Kesedaran inilah yang menjadi jalan dan landasan utama untuk memperkukuhkan keimanan umat ini, kerana terdapat kekuatan ruh dan keluhuran akhlak di dalamnya. Namun jika kekuatan ini hilang bermakna kekuatan kebendaan akan menguasainya dari segenap penjuru.

Keimanan seseorang sewajarnya diasaskan kepada ajaran tentang kesedaran muslim terhadap aqidahnya, diikuti dengan kesedaran untuk melakukan agenda reformasi yang merupakan perkara asas dan tidak dapat dipisahkan dalam dakwah Ikhwanul Muslimin. Imam As-Syahid Hasan Al-Banna dalam risalahnya berkata:

ولا معنى لإيمان لا يتبعه عمل، ولا فائدة في عقيدة لا تدفع صاحبها إلى تحقيقها والتضحية في سبيلها

“Tidaklah bererti suatu keimanan yang tidak diikuti oleh tindakan, dan tidaklah bermanfaat suatu keyakinan yang tidak mendorong pemiliknya untuk merealisasikannya dan berkorban di jalannya.”

Oleh itu, tidak bermanfaat sama sekali kesedaran umat terhadap hak-haknya jika tidak bertunjangkan akidah yang mampu menggerakkan serta membakar ruh bagi mencapai kehendak untuk berubah. Begitu juga tiada harganya kesedaran yang hanya sekadar teori, hanya terbatas pada perbualan di kedai-kedai kopi dan forum, tetapi tidak mampu membangkitkan semangat gerakan umat. Sebaiknya semua ini dipacu untuk mendekatkan diri kepada pemilik kebenaran (Allah SWT), sehingga kita dapat merasakan apabila kita berada di jalan mencapai keredhaanNya maka jalan-jalan selainnya akan menjadi hina. Dengan itu tidak ada perbezaan kesedaran berdasarkan aqidah, antara pegawai atau petani, ahli politik atau ahli akademik di universiti; kerana setiap orang memiliki kesedaran berdasarkan hak-hak yang sama.

Pemahaman terhadap Islam dan fikrahnya yang sebenar, sebagaimana yang diyakini oleh Ikhwanul Muslimin , mampu dimiliki oleh semua golongan yang terdiri dari orang awam hinggalah kepada pemimpin syuhada Khalifah umat Islam iaitu Saidina Umar. Dengan memahami hakikat Islam yang sebenar, seorang pemimpin sehebat Saidina Umar sanggup menarik kembali keputusannya berkaitan hak mahar dalam perkahwinan hanya kerana tunduk kepada hak rakyat! Tidak pernah ada rasa kesal dalam dirinya akibat tunduk kepada kemahuan dan kehendak rakyat. Peribadi mulia ini kekal meninggalkan teladan yang baik sepanjang sejarahnya. Hal ini berlaku kerana wujudnya kesedaran umat akan pentingnya pendapat dalam membuat sesuatu keputusan politik. Maka ketika itu Saidina Umar diperintahkan (sebagai saluran media pada masa itu) untuk berputar mengelilingi jalan sambil berkata:

أصابت المرأة وأخطأ عمر

“Benarlah wanita itu dan Umar yang keliru”

Dalam menghadapi realiti umat masa kini, keimanan yang hakiki adalah impian yang diharapkan. Keimanan yang padu ini akan menghilangkan segala sikap putus asa sebaliknya mampu membakar semangat untuk terus bekerja dan berkorban bagi mencapai perubahan yang diimpikan. Namun di sudut lain, keimanan yang padu, secara sunnatullah, sudah tentu akan menghadapi berbagai rintangan dan halangan dari pihak pemerintah; bagi membangunkan sistem sosial yang dilindungi pemerintah, pada masa yang sama tetap setia pada Negara dalam usaha melindungi hak-hak bangsa yang memiliki kesedaran, bersatu seia sekata serta mempunyai kemahuan yang bergelora dan iman yang kuat.

Untuk para ikhwan…

Wahai para ikhwan di mana saja kamu berada… ketahuilah bahawa kesedaran akan hakikat sebenar peranan kamu, kesucian dakwah kamu dan keagungan misi dan tujuan kamu; mewajibkan kamu menjadi pembawa bendera kesedaran yang hakiki dalam rangka menghadapi kepalsuan dan pemalsuan, tidak ada pengecualian dari kamu; samada kumpulan kecil, pegawai atau seorang surirumahtangga, semuanya menghadapi tanggungjawab terhadap masa depan yang sama. Semuanya memiliki kedudukan tersendiri untuk bergerak di dalamnya. Panggilan dari lingkungan kamu adalah milik kamu, maka gunakanlah kesempatan yang baik tersebut dan jangan mensia-siakannya, tempatkanlah umat manusia untuk bersama kamu dengan baik. Dan tidaklah kita melihat adanya kisah benar warga Yasin kecuali untuk menghadang rintangan dengan cara yang benar di hadapan seluruh isi umat:

وَجَاءَ مِنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ رَجُلٌ يَسْعَى قَالَ يَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِينَ

“Dan datanglah dari hujung kota, seorang laki-laki dengan bergegas-gegas ia berkata:

“Hai kaumku, ikutilah utusan-utusan itu”. (Yasin:20)

Sebaiknya kamu dan umat manusia bersama-sama memahami tabiat marhalah yang mengiringi kehidupan umat kita.

Cukuplah bagi kita mengambil iktibar dengan merujuk pada halaman 31 dari buku “Yudaisme,” dari seorang peneliti “Israel Shahak,” yang menyebutkan pendapat seorang jeneral “Gazit Shlomo yang merupakan seorang mantan ketua tentera perisikan Zionism. Menurut beliau, Peranan Regim Zionis di daerah (lokasi geografi Israel di tengah-tengah bangsa Arab Timur Tengah – Muslim) ialah meningkatkan kemampua, “Israel” sebagai pengawal kestabilan di seluruh negara-negara sekitarnya, peranannya adalah melindungi regim yang ada; untuk mencegah berlakunya transformasi radikal atau menghentikannya, dan menghalang penyebaran semangat fundamentalisme agama, dan untuk tujuan ini “Israel” berusaha mencegah terjadinya perubahan yang melampaui batas “Israel”, yang menganggap perubahan tidak mampu dibendung, sehingga wujud rasa keterpaksaan menggunakan segala kekuatan tenteranya untuk mencegah mereka, atau menghadangnya. ”

Jika inilah visi Zionis, maka peranan kamu wahai Ikhwanul Muslimin adalah membangkitkan kesedaran umat dan berusaha menghadapi tipu daya mereka dalam rangka memenuhi panggilan Allah,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَا لَكُمْ إذَا قِيلَ لَكُمُ انفِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ اثَّاقَلْتُمْ إلَى الأَرْضِ

“Hai orang-orang yang beriman, Apakah sebabnya bila dikatakan kepadamu: “Berangkatlah (untuk berperang) pada jalan Allah” kamu merasa berat dan ingin tinggal di tempatmu?” (At-Taubah:38)

Ini adalah panggilan untuk memenuhi panggilan perang dengan damai; untuk membetulkan kembali kesedaran umat yang sesuai dengan keadaan dan tabiat marhalah.. membuang sifat bermalas-malasan untuk menunaikan risalah sehingga ada kaum lain yang menggantikan kedudukan kamu,

إلا تَنفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ويَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ولا تَضُرُّوهُ شَيْئًا واللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

“Jika kamu tidak berangkat untuk berperang, nescaya Allah menyiksa kamu dengan siksa yang pedih dan digantinya (kamu) dengan kaum yang lain, dan kamu tidak akan dapat memberi kemudaratan kepada-Nya sedikitpun. Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu”. (At-Taubah:39)

Oleh itu bekerjalah, berjalanlah dan teguhkanlah diri kamu, dan yakinlah terhadap masa depan umat ini.. bahawa Allah akan mewariskan bumi ini kepada siapa saja yang dikehendaki dari hamba-hamba-Nya yang soleh,

وَلا تَهِنُوا وَلا تَحْزَنُوا وَأَنْتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, Padahal kamulah orang-orang yang paling Tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman”. (Ali Imran:139)

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ
“Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keridhaan) Kami, benar- benar akan Kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami. dan Sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik”. (Al-Ankabut:69)

فاللهم اجعلنا ممن يعي ويوعي فترتفع رايات عزِّ أوطانه في الدنيا ويكون من أهل الجنة في الآخرة
Ya Allah jadikanlah kami termasuk orang-orang sedar dan diberikan kesedaran, sehingga mampu meninggikan bendera kemuliaan bangsanya di dunia dan menjadi bahagian dari penghuni syurga di akhirat kelak…

Akhirnya doa kami adalah bahawa segala puji hanya milik Allah Tuhan semesta alam .
________________________________________

Artikel Asal: http://www.al-ikhwan.net/umat-islam%e2%80%a6-antara-kesadaran-hakiki-dan-kesadaran-palsu-3381/

Sunday, December 20, 2009

Bersikap positif dalam memelihara kesejahteraan kapal



Artikel asal: http://www.al-ikhwan.net/positiveness-dan-akibat-melubangi-kapal-1511/

8/1/2009 | 9 Muharram 1430 H
Mukadimah

Sikap positif yang dimiliki seseorang merupakan sesuatu yang terpuji jika ia dihubungkan dengan sikap positif organisasi. Karisma individu pula merupakan merupakan tuntutan jika ia memberi sumbangan dalam membangunkan karisma organisasi.

Dalam memupuk nilai-nilai ini, Rasulullah SAW mengaitkan perumpamaan indah kepada kita yang menggambarkan adanya saling tindak antara sifat positif individu dengan sifat positif jamaah. Beliau juga melakukan rawatan nabawi yang mujarab yang meleburkan sifat ego individu ke dalam kemanfaatan organisasi, yang bertolak dari tarbiyah yang memberikan hak individu secara sempurna dan tanpa dikurangi, namun pada masa yang sama memegang tangan individu itu dengan kuat dari melampaui dasar organisasi dan hak organisasi dalam merealisasikan sasaran -sasaran umumnya.

Empat Peringatan:

Tidak ada seorang pun hidup dalam alam ini secara sendirian, walaupun ia dipenjara seorang diri di dalam sebuah sel gelap. Setiap individu hendaklah memahami bahawa Allah SWT mencipta manusia agar saling ta'aruf (mengenal), ta'awun (bantu membantu), tadhamun (bersatu padu) dan sebagian mereka memberikan khidmat kepada yang lain.


Sebahagian manusia terhadap yang lainnya Baik Arab maupun bukan Arab Saling memberikan khidmat Walaupun tidak mereka rasa
(Madah seorang penyair)

Namun, sebilangan individu mempunyai ego melampau, mereka selalu merasa merekalah yang terbaik, paling afdhal, paling pintar, dan paling berhak -dibanding dengan orang lain yang ada - untuk menjadi qiadah, pelopor, memberi kesaksian, dan memimpin, walaupun kapasiti mereka belum sampai ke peringkat memikul pelbagai tanggung jawab berat organisasi ini.

Inilah tabiat penganut falsafah egoisme, iaitu Iblis yang menyangka bahawa unsur api lebih baik daripada unsur tanah, maka ia berkata, "
Aku lebih baik daripada dia (Adam AS), Engkau ciptakan aku daripada api, sementara Engkau ciptakan dia (Adam AS) daripada tanah" (Al-A'raf: 12, Shad: 76).

Termasuk dalam arti unsur, sebab ia meyakini dalam dirinya mempunyai kehebatan peradaban yang memberinya kelayakan untuk memunculkan pelbagai cara kreatif dalam menyelesaikan masalah dan rintangan sebagaimana yang diusulkan oleh salah seorang penumpang kapal yang digambarkan dalam hadits Nabi SAW, iaitu daripada An-Nu'man bin Basyir RA daripada Rasulullah SAW, beliau bersabda:


"
Perumpamaan seseorang yang berkomitmen ketika berada dalam batas-batas Allah dan yang terperosok ke dalamnya adalah seumpama satu kaum yang mengundi pada sebuah kapal, maka sebahagian mereka mendapat tempat di bahagian atas kapal dan sebahagiannya mendapat bahagian di bawah kapal. Orang-orang yang berada pada bahagian bawah kapal, jika mengambil air mesti melewati orang-orang yang berada di bagian atas, lalu mereka berkata: 'Bukankah lebih baik kita membuat lubang pada lantai kita, supaya kita tidak mengganggu yang di atas kita', maka, jika mereka membiarkan niat membuat lubang itu, nescaya seluruh penumpang kapal akan celaka, dan jika mereka menghalang niat orang yang membuat lubang itu, nescaya mereka yang membuat lubang selamat dan selamat pula seluruh penumpang kapal". (HR. Bukhari dan Muslim)


Jika pelbagai riwayat hadits ini kita himpun, kita akan melihat satu "gambaran kenabian" yang indah yang memuatkan puluhan pelajaran tarbawi yang sangat kita perlukan, namun saya hanya akan memberi penekanan kepada empat pelajaran sahaja yang secara langsung mempunyai hubungan dengan tema ijabiyah (sifat positif). Pelajaran-pelajaran lain kita tinggalkan dahulu sampai datang masanya pada kesempatan lain.

Pelajaran I: Anda Menjadi Penumpang Bersama Kami

Ya, semua kita adalah musafir, dan semua kita adalah penumpang sebuah kapal. Sangat tidak logik kalau kapal itu tidak memiliki nakhoda.


Dan menjadi suatu bentuk kegilaan dan kedunguan jika nakhoda kapal itu lebih dari pada satu orang, "Jika di langit dan di bumi ada banyak Tuhan selain Allah, hancur binasalah langit dan bumi itu".

Dan sudah menjadi sunnatullah, musafir itu berbeza-beza kelasnya, kelas I, II, III dan kelas terakhir. Tempat duduknya juga berbeza, ada yang di depan, belakang, sisi kanan, sisi kiri, tengah, atas atau bawah. Tugasan dan fungsinya juga berbeza, ada nakhoda, pembantu nakhoda, penjaga keselesaan penumpang, pengedar akhbar, makanan dan minuman, pengawal keselamatan, pengatur lalu lintas perjalanan kapal dan lain-lain lagi.

Ada penumpang yang memanfaatkan waktu terluang perjalanan untuk "menjual" berbagai-bagai hadiah. Ada yang memanfaatkan keberadaan "beberapa tokoh terkenal" untuk berkenalan dengan mereka, tukar menukar kad nama, nombor telefon, dan alamat. Ada yang bernasib baik, maka dia mendapat seorang "kenalan baru" yang merupakan peluang seumur hidup, lalu dia tidak menyia-nyiakan kesempatan tersebut. Dan seterusnya ...

Yang penting, semua itu adalah logik dan dapat diterima, dan semua itu merupakan tabiat sebuah perjalanan dan ekoran daripada ta'aruf dan manfaat lain bagi sebuah perjalanan. Mungkin ada sebahagian penumpang yang memiliki ego besar yang melampaui semua hal yang wajar tadi, sehingga dia melakukan pelbagai percubaan untuk memaksa "keinginannya" kepada semua penumpang, termasuk kepada krew kapal. Perangai keanak-anakan ini seringkali timbul dalam pelbagai bentuk, namun intinya sama, iaitu mengganggu keselesaan kehidupan orang-orang yang sedang musafir. Antara bentuk-bentuk ini ialah:

  • Percubaan menyusup ke dalam kabin kawalan untuk mengganggu nakhoda dan berusaha ikut terlibat dalam mengendalikan kapal, pertama dengan cara mengejek nakhoda sebagai pimpinan yang gagal.
  • Berusaha menduduki kerusi yang bukan haknya, misalnya ingin menduduki kelas I. Tujuannya adalah untuk mencipta kekacauan dalam organisasi kapal. Juga untuk menanamkan kesan negatif terhadap kemampuan pengelola kapal dalam menunaikan hak kepada yang empunya ... dan dalam menempatkan penumpang sesuai dengan kelas masing-masing.
  • Berusaha membuat lubang pada dinding atau lantai kapal untuk mengambil air dengan mudah dari bawah kakinya, agar ia tidak susah payah naik turun untuk keperluan air ...
  • Ke hulu ke hilir secara keterlaluan di antara para penumpang, berjalan ke sana ke mari, menimbulkan pertengkaran, mengarang cerita dan berbual pelbagai isu untuk mencipta kekacauan di kalangan penumpang, kadang-kadang sampai ke tahap mencipta keraguan tentang keselamatan kapal, atau keraguan tentang kemampuan dan kecekapan nakhoda dan krewnya, atau keraguan terhadap peta perjalanan, arah yang dituju, kedudukan dan tujuan ...ringkasnya ingin memberitahu kepada para penumpang bahawa perjalanan yang ditempuh telah mengalami penyimpangan dari jalur yang seharusnya ditempuh dan sebagainya.
Pelbagai usaha dilakukan, yang terpenting bagi kita daripada nas hadits nabi yang menjadi kajian kita ini ialah, pemilik gagasan "membuat lubang" lupa bahawa ada ribuan penumpang bersama dengannya dalam dek kapal itu. Padahal, kerusi yang anda duduki bukanlah milik anda secara total. Dan anda tidak memiliki kebebasan mutlak untuk sewenang-wenangnya melunjurkan kaki, sehingga mengganggu penumpang di depan, belakang, dan sisi anda, kerana mereka juga memiliki "hak" atas lokasi yang disediakan untuk setiap penumpang.

Hadits Nabi menyatakan,
"Lalu mereka berkata: 'Kalau kita membuat lubang pada dek kita ...'. Pertanyaannya: Adakah seorang penumpang bersama organisasi mempunyai dek peribadi (miliknya), khusus untuknya dalam sebuah kenderaan perjalanan? Dan apakah seseorang yang tanggung jawabnya adalah menakhodai kapal, mencukupkan diri dengan sekadar memegang kendali kemudi, menekan brek dan minyak? Adakah orang yang bertanggung jawab bagi makanan dan minuman penumpang cukup membahagikannya kepada kelas I saja? Adakah termasuk hikmah jika para penumpang mendiamkan saja sikap orang-orang yang ingin melubangi kapal, lubang pada titik yang diyakininya sebagai dek-nya itu dengan alasan supaya tidak mengganggu penumpang yang di atasnya atau yang berada di sampingnya?

Jawaban bagi pelbagai pertanyaan ini datang dalam sebuah kalimah yang sangat mendalam daripada murabbi pertama, iaitu Rasulullah SAW, ketika beliau bersabda,
"Maka, jika mereka memegang tangan orang yang ingin membuat lubang itu, nescaya mereka yang ingin membuat lubang selamat dan selamat pula seluruh penumpang kapal".


Subhanallah !!!

Mereka telah menyelamatkannya, dengan cara memegang tangan yang ingin membuat lubang dan mencegahnya melakukan perbuatan itu. Dan dengan cara ini, mereka telah menyelamatkan diri mereka, dengan suatu usaha kerja ta'awun.

Namun, jika mereka diam dan membiarkan, mungkin kerana takut atau tamak, maka pembiaran ini akan mencelakakan pelaku pelubangan dan timbul pula bagi kecelakaan yang lainnya, sebab mereka menumpang kapal yang sama.

Tidakkah telah aku katakan: Kita ini menumpang satu kapal? Tidakkah telah aku katakan: Pukul tangan setiap orang yang bermaksud membuat lubang dalam kapal, maka, dengan memukul ini akan terwujudlah kemaslahatannya dan kemaslahatan semua penumpang? Kemudian yang terakhir, tidakkah telah aku katakan kepada pemilik gagasan melubangi kapal: Bahawa kami menjadi penumpang bersama mu wahai saudaraku, dan engkau pun menjadi penumpang bersama kami wahai saudaraku!

Pelajaran II: Mas'ul Perjalanan Tidak Sama Dengan Penumpang
Ada perbezaan ketara antara masul perjalanan dengan penumpang. Bagi penumpang, yang terpenting baginya adalah tiga hal asasi, sebab inilah haknya, sedangkan selebihnya bersifat tambahan

  1. Yang terpenting baginya adalah mendapatkan keselesaan dalam perjalanan, baik dari segi rehat maupun tugas.
  2. Yang terpenting baginya adalah semua haknya terpenuhi, dimulai dari hak atas tempat duduknya yang sah.
  3. Yang terpenting baginya adalah sampai ke destinasi dengan selamat dan membawa keberuntungan. Jika pengelola perjalanan memberikan khidmat tambahan, dengan memberikan pelbagai hadiah, peta negara yang dituju, bantuan menukar wang, alamat hotel dan tempat-tempat lawatan dan maklumat budaya dan sebagainya, maka semua ini amat baik dan menarik simpati pelanggan baru, dan mungkin hal ini menjadi model iklan yang membuat pengelola semakin popular dan menjadi pilihan penumpang untuk perjalanan selanjutnya, jika pengelola terus menjaga kualiti pelayanan yang bagus ini.

Jika semua hal di atas adalah hak setiap penumpang, maka perlu diketahui bahawa penumpang juga memiliki kewajiban. Antaranya: Menghormati tata tertib dan peraturan pihak pemandu perjalanan dan cara kerjanya. Lebih-lebih lagi menghormati orang-orang yang mengorganisasikan perjalanan mereka dan orang yang memberikan layanan kepada seluruh penumpang.

Juga orang yang bertanggung jawab bagi keselesaan dan keamanan perjalanan mereka ... agar aspek keamanan dan keselesaan dapat direalisasikan. Jika muncul di kalangan para penumpang - walaupun daripada kelas I – orang yang bermaksud merubah dirinya daripada sekadar penumpang dan ingin menjadi pemilik kapal, atau ingin menjadi penanggung jawab perjalanan, sementara para pengelola kapal dan para penanggung jawab kapal dan penumpangnya diam sahaja ... mendiamkan perilaku para penumpang yang bermaksud merubah dirinya dari sekadar penumpang demikian tadi, pasti akan terjadi kekacauan dalam kapal, urusan menjadi berkecamuk, tidak jelas, lalu setiap penumpang berhadapan risiko tenggelam.

"
Dan jika mereka membiarkan orang yang bermaksud melubangi kapal itu, nescaya para penumpang kapal akan binasa, dan binasa pula mereka yang membuat lubang itu".

Adapun kewajiban para penanggung jawab perjalanan, iaitu tiga hal tersebut di atas yang menjadi hak para penumpang, ditambah dengan dua kewajiban lainnya, sehingga kesemuanyanya menjadi lima kewajiban, yakni:

  1. Mencipta suasana yang menyenangkan semasa perjalanan, baik dari segi keselesaan mahupun perkhidmatan.
  2. Memberikan hak setiap penumpang, baik dari segi tempat duduk, makanan, minuman dan istirehat.
  3. Menghantar seluruh penumpang ke destinasi.
  4. Memastikan disiplin yang semestinya dan mencipta suasana saling menghormati antara sesama penumpang dan krew kapal.
  5. Berusaha sebaik mungkin untuk memastikan keselamatan perjalanan, baik semasa mengemudikan kapal mahupun semasa interaksi dengan semua penumpang.
Namun, lima kewajipan ini harus diimbangi dengan berbagai-bagai hak, yang dengan hak-hak ini akan terciptalah suasana perjalanan yang baik, serta memberikan jaminan keamanan dan keselamatan. Di antara hak terpenting dan paling mendesak bagi pihak krew kapal ialah, hendaklah setiap penumpang komited dengan etika perjalanan, sebab hampir semua syarikat perjalanan di seluruh dunia melarang para penumpang untuk merokok sepanjang perjalanan, sebab hal ini mengganggu para penumpang. Dan perlu dingat ada perbezaan besar antara gangguan yang ditimbulkan oleh asap rokok dengan gangguan yang ditimbulkan oleh asap fitnah!


Pelajaran III: Masyarakat Islam itu Salimus-Shadr

Kita semua berada dalam satu kapal. Bagi kita, kapal ini milik bersama. Oleh sebab itu, kewajipan kita yang pertama adalah menjaga kapal ini daripada
khuruq (tenggelam), syuquq (pecah), tsuqub (berlubang-lubang) dan segala upaya irbak (kekacauan), za'za'ah (menggoncang ketsiqahan) dan tasykik (keraguan). Hal ini diperlukan dalam rangka menjamin wujudnya dua sasaran besar:

  1. Mengamankan perjalanan dari segala ancaman dalaman dan luaran.
  2. Menjaga kapal dari segala bentuk khuruq atau tsuqub.

Biasanya, dalam suatu perjalanan, ada tiga jenis manusia:

  1. Orang-orang yang berdiri tegak pada batas-batas Allah SWT. Bagi mereka yang terpenting adalah mashlahat umum. Semangat mereka adalah keselamatan seluruh penumpang dan keamanan mereka. Juga keselamatan dan keamanan kapal dan krewnya. Oleh sebab itu kita dapati mereka.

a. Tetap berjaga ketika semua orang tidur. Menegakkan amar ma'ruf dan nahi munkar.

b. Bersemangat untuk menempatkan penumpang sesuai dengan kedudukannya.

c. Mengutamakan layanan istimewa demi keselesaan dan keselamatan penumpang.

Tidak ada yang diinginkan daripada semua ini, baik balasan mahupun ucapan terima kasih.

2. Orang-orang yan g memaksa mengikut kehendak mereka kepada seluruh penumpang, seakan-akan kapal itu adalah "milik bapa mereka", sementara yang ainnya mereka pandang sebagai perompak atau pencari wang. enilaian paling menjijikkan daripada kelompok ini terhadap para penumpang adalah "abiru sabil" (orang-orang yang menumpang lewat). Sebab itulah s epanjang perjalanan, mereka berjalan hilir mudik ke sana ke mari, menciptakan suasana tidak selesa dalam kehidupan para penumpang dengan pelbagai tindak-tanduk yang tidak ada hubungannya dengan adab-adab perjalanan.

3. Orang-orang yang diam mencari selamat. Mencuba bersikap baik dengan para krew kapal dan bersikap baik pula kepada kelompok kedua. Mereka berdiam "sabar" terhadap pihak krew di satu segi dan terhadap perilaku kelompok kedua di sisi yang lain, sambil menunggu datangnya penyelesaian dalam waktu terdekat.

Sebenarnya, sikap positif tidak menerima sikap "damai" dan "berbaik-baik" kecuali dalam tempoh yang singkat sahaja, sehingga menjadi jelas, mana satu benang putih dan mana satu benang hitam. Dan sehingga diketahui hakikat dan niat krew kapal mahupun kelompok kedua yang mengacau itu. Bahkan, keselamatan semua penumpang bermula dari disiplin setiap penumpang untuk duduk sesuai dengan tempat yang tersedia, atau sesuai dengan nombor tiket yang dibawanya, atau sesuai dengan hasil "undi", sebagaimana yang disebut dalam hadits, "Sesungguhnya ada satu kaum yang mengundi naik kapal", dengan demikian, setiap tempat duduk itu menjadi definisi berdasar ketentuan "undian". Maka, hendaklah setiap penumpang menghormati undang-undang "undian" dan ridha terhadap cara Allah SWT membahagi kepadanya, sehingga kapal akan sampai ke daratan dengan aman.

Pelajaran IV: Titanic dan Gunung Ais


Titanic adalah kapal besar. Namun, bahagian gunung ais di bawah air laut itu lebih besar. Gunung ais ini telah menghancurkan kapal besar ini. Ini maknanya:

1. Kekuatan kapal, betapa pun ia, tidak boleh menjadikan pemiliknya terkena ghurur, lalu melajukan kapal di lautan secara semberono tanpa mengambil kira pelbagai kemungkinan mendadak yang tidak dapat ditanggung oleh kekuatan kapal. Ghurur itu musuh kekuatan. Bersandar pada alat-alatan secara keseluruhan tanpa memberi perhatian yang sepatutnya kepada aqidah tawakkal kepada Allah, akan membawa kepada kesudahan yang sangat menyedihkan.

2. Ghaflah dari Allah SWT, bersantai-santai di atas kerusi empuk dalam perjalanan kehidupan yang berjalan dalam hembusan angin tenang, tidak akan berlangsung lama. Sebab, setelah angin tenang akan datang badai yang membangunkan semua yang tidur, mengingatkan yang lalai, serta mengambil banyak pelajaran bagi mereka yang kegirangan dengan perhiasan dunia dan kelezatan kehidupan yang mereka miliki.


http://inlinethumb41.webshots.com/44200/2956325720103830173S600x600Q85.jpg

Dan hal ini adalah sunnatullah pada hamba-hamba-Nya,

"Dialah Tuhan yang menjadikan kamu dapat berjalan di daratan, (berlayar) di lautan, sehingga apabila kamu berada di dalam bahtera, dan meluncurlah bahtera itu membawa orang-orang yang ada di dalamnya dengan tiupan angin yang baik, dan mereka bergembira kerananya, datanglah angin badai, dan (apabila) gelombang dari segenap penjuru menimpanya, dan mereka yakin bahawa mereka telah terkepung (bahaya), maka mereka berdoa kepada Allah dengan mengikhlaskan ketaatan kepada-Nya semata-mata, (mereka berkata), "
Sesungguhnya jika engkau menyelamatkan kami dari bahaya ini, pastilah kami akan termasuk orang-orang yang bersyukur". Maka tatkala Allah menyelamatkan mereka, tiba-tiba mereka membuat kezaliman di muka bumi tanpa (alasan) yang benar. (Q.S. Yunus: 22 - 23).

Subhanallah !!!


Inilah tabiat manusia, tidak berubah, tidak berganti dan tidak berpaling dari gaya opportunisnya:

- Jika angin berhembus tenang, mereka bergembira dengannya.

- Jika datang angin badai, mereka menjadi panik.

- Jika terkepung oleh gelombang dari setiap penjuru, mereka ingat Allah (mereka berdoa kepada Allah dengan mengikhlaskan ketaatan kepada-Nya semata-mata, (mereka berkata), "
Sesungguhnya jika engkau menyelamatkan kami dari bahaya ini, pastilah kami akan termasuk orang-orang yang bersyukur". (Yunus: 22).

- Jika Allah SWT memberikan keselamatan, keamanan dan lepas dari mara bahaya, mereka lupa baiahnya kepada Allah SWT, "
Sesungguhnya orang-orang yang berbaiah kepadamu (wahai Muhammad) pada hakikatnya mereka berbaiah kepada Allah" (Al-Fath: 10), mereka melepaskan perjanjian mereka, berlepas dari komitmen mereka untuk bersyukur dan mengakui nikmat Allah, dan mereka bergerak di muka bumi dengan pelbagai "program" pelanggaran hak, " Maka tatkala Allah menyelamatkan mereka, tiba-tiba mereka membuat kezaliman di muka bumi tanpa (alasan) yang benar." (Yunus: 23).

Hasilnya sudah dapat diketahui, sebahagian orang mengetahuinya dan sebahagian lagi tidak. Mereka ditimpa pelbagai bencana di dunia, dan pada hari kiamat, hisab mereka di sisi Allah SWT sangatlah sulit, "
Hai manusia, sesungguhnya (bencana) kezalimanmu akan menimpa dirimu sendiri; (hasil kezalimanmu) itu hanyalah kenikmatan hidup duniawi, kemudian kepada Kami-lah kembalimu, lalu Kami khabarkan kepadamu apa yang telah kamu kerjakan". (Yunus: 23)


Kesimpulan:

Daripada kisah agung ini dapat disimpulkan bahawa:

1. Setiap tempat duduk penumpang, telah ditentukan oleh hasil undian.

2. Setiap penumpang dalam organisasi kapal, hendaklah menerima apa jua hasil undian itu.

3. Setiap penumpang hendaklah menempati tempat duduknya sesuai dengan yang telah ditetapkan Allah SWT untuknya dan sesuai dengan angka undian yang diperolehnya dalam proses undian bebas.

4. Setiap penumpang hendaklah komited dengan adab bepergian, demi menjamin keselesaaan bersama.

5. Setiap penumpang hendaknya saling menghormati, menghargai penumpang yang berada di atas dan juga yang berada di bawah.

6. Setiap penumpang bekerjasama dalam menegah tangan seseorang yang bermaksud membuat lubang pada kapal - satu perbuatan yang didasarkan kepada ijtihad yang salah, namun ia menduga bahawa dengan ijtihadnya itu dia telah berbuat baik kepada orang yang berada di atas dan yang berada di bawah -- sebab, tidak semua ijtihad boleh diterapkan. Jika prinsip ini tidak difahami, maka kita akan terperosok kepada ijtihad seekor beruang yang ingin mengusir lalat yang hinggap di muka anaknya, lalu ia mengusirnya dengan melemparkan batu besar ke arah muka anaknya itu (seperti dalam sebuah kisahyang popular).

Ijabiyah (sikap positif) jelas terdapat dalam kisah tarbawi yang indah ini terdapat dalam sabda Rasulullah SAW, "
Kalau kita membuat lubang pada lantai dek, sehingga kita tidak mengganggu yang di atas kita". Jadi, niatnya baik, iaitu ingin menghindari gangguan, tetapi akibatnya sangat buruk jika semua penumpang lain tidak memukul dengan kuat tangan-tangan yang berusaha membuat lubang itu, sebab yang akan binasa bukan hanya nakhoda dan krewnya, akan tetapi, seluruh kapal akan tenggelam dengan seluruh isinya, termasuk semua penumpangnya.

Siapa saja yang mendengar hadits ini dan menyaksikan filem Titanic, tidak memerlukan lagi penceramah yang berkata kepadanya, "
Sesungguhnya lubang satu jarum akan mampu menenggelamkan kapal sebesar Titanic". Dan bahawasanya diamnya para penumpang yang membiarkan pembuat lubang itu walaupun mungkin "dengan niat baik", adalah satu sikap negatif yang akibatnya juga buruk, iaitu binasanya semua penumpang.

La haula wala quwwata illah billah

Kredit gambar:
Feri Pulau Pinang (
http://media.photobucket.com/image/feri%20pulau%20pinang/najibu/feri.jpg)
Feri Karam: (http://www.riaupos.com/gfx/berita/00-dumai-expres-karam.jpg)
Ship in wave:(http://inlinethumb41.webshots.com/44200/2956325720103830173S600x600Q85.jpg)

Tuesday, December 15, 2009

Ikhwan Sudan Mengenang Seorang Da’i Bernama Hasan Basyir


Oleh Dr. Isam Yusuf Badri

Tidak diragui bahawa Ustaz Hasan Basyir rahimahullah pernah menyumbangkan tenaga di dalam Kementerian Penempatan dan menumpukan kepada jamaah – dalam hal memenuhi keiinginannya – iaitu beliau memulakan langkah pertama dengan mengembalikan binaan jamaah pada penghujung tahun 1979 dalam konteks praktikal.

Dari kacamata jamaah (Ikhwan Muslimin) beliau telah membuktikan dirinya dengan makna-makna jundi serta ketaatan yang jelas. Inilah al-akh Hasan yang meninggal dunia semasa rawatan rapi di Malaysia selepas beliau kembali daripada menunaikan Umrah yang terakhir.
Sebagaimana beliau telah menghabiskan masa hidupnya untuk jamaah seperti yang disebutkan, beliau telah terlibat secara langsung sebagai anggota pengasas jamaah seperti yang ada sekarang setelah memantapkan jamaah secara fikrah dan manhaj.

Namun sebenarnya sudah pasti ianya berhadapan cabaran keselamatan, usaha yang mencabar dan tujuan yang sukar.
Laluan jamaah penuh ranjau dan pelayaran bahtera jamaah dipenuhi ombak dan badai namun ianya tetap ditempuh oleh al-akh Hasan Basyir dalam pelbagai lapangan seperti dalam Tulab dan pentadbiran jamaah, tambahan pula diwaktu itu jamaah belum memiliki sebarang kenderaan dan pengangkutan melainkan hanya memiliki ketokohan dan kebijakan 4 orang al-akh dan mereka telah menafkahkan masa dan hidup mereka untuk jamaah. Mereka ialah al-akh Hasan Basyir (rahimahullah), Dr. Uthman Ali Hasan, Dr. Isam Yusuf Badri dan al-akh Mursyid Hadar al-Jak.

Selepas itu mereka memperolehi kereta saloon biru yang dimiliki oleh professor Malik Badri yang membantu mereka memulakan perjalanan dakwah ini. Sekalipun dengan serba kekurangan dan didokong beberapa individu tetapi dengan cita-cita yang tingi, kegiatan yang padat dan gerakan yang berterusan tanpa henti, jiwa yang suci dan ukhwah yang benar telah melonjakkan perjalanan dan melindungi `kenderaan’ daripada kerosakan dan penyimpangan.

Dengan itu jamah terus berkembang, terbuka pintu-pintu hati dan penerimaan ramai individu di bandar dan desa yang jelas telah menggilap jenis-jenis pendokong dalam jamaah (seumpama generasi Mekah) yang setia di antara mereka yang terus menyumbang ialah Hasan Basyir dengan izin Allah. Jarang kelihatan manusia yang tidak mengambil peduli tentang tahap kepenatan yang sampai kepadanya, dan beliau terus bermusafir dari satu tempat ke satu tempat dan dari satu perjumpaan ke satu perjumpaan tanpa rasa jemu dan bosan. Beliau juga tidak akan pulang selagi sesuatu isu yang diamanahkan kepadanya di satu-satu tempat belum diselesaikannya. Bagi orang yang tidak memahami tugasan seperti ini akan berkata “aku rasa kagum dan terkejut tetapi dalam urusan kepada Allah aku juga akan mendokongnya’.


Selepas satu tempoh di mana jamaah sudah semakin mantap al-akh Hasan mula bergerak ke Pakistan satu negara yang pernah beliau sampai satu ketika dulu semasa beliau bersama majalah al-Dakwah yang merupakan suara Ikhwan ke seluruh dunia dan beliau juga berangkat ke Indonesia selepas sibuk bersama majalah al-Dakwah dan mengikuti perkembangan isu-isu di Afghanistan dan Pakistan.
Di Indonesia jelas ketokohan Hasan Basyir di dalam hal pentadbiran dan pembinaan jamaah di lapangan dakwah dengan menonjolkan akhlak dai yang tinggi dan iltizam keilmuan yang memandu daripada sebarang awan mendung dan cabaran.

Al-akh Hasan seringkali berulang alik ke Sudan kerana urusan visa dan urusan dakwah tanpa mengabaikan perkembangan keluarganya, bahkan beliau terus bergerak ke sana sini memikul tanggungjawab dakwah dengan memberi bimbingan dan nasihat tanzimi kemudian bergegas ke Indonesia semula bahkan kadang-kadang terbang ke Negara-negara Asia yang lain kerana urusan dakwah.


Kami di Sudan merancang sekembalinya nanti untuk mengambil segala ilmu dan pengalaman beliau untuk membantu perkembangan dakwah di sini bersama ikhwah untuk pembentukan yang baru, akan tetapi ketentuan Ilahi mengatasi segalanya kerana berita pemergian beliau benar-benar mendukacitakan dan menyedihkan bagi mereka yang mendengarnya.


Di Airport Khourtum ramai yang hadir menyambut ketibaan jenazah beliau antaranya ialah al-akh Muraqib Am Dr. al-Bahar Yusuf Nur al-Daim, al-akh menteri Pembangunan Kemasyarakatan, al-akh Menteri Kesihatan di negeri Port Sudan, penulis dan beberapa ikhwah doktor, tokoh-tokoh Ikhwan dan anggotanya sehingga kereta ambulan meninggalkan lapangan terbang setelah selesai urusan proses penyerahan dan keizinan pengebumian.


Tidak lupa ucapan yang begitu terkesan sehingga menitis air mata kami daripada bapa al-akh Hasan Basyir ketika memegang tanganku, “pada waktu malam aku tidak rasai kehilangan ‘bapa’ku..”. Jadi Hasan Basyir bukan sahaja di dalam keluarganya sebagai anak bahkan sebagai ‘bapa’ kepada ibubapanya. Ramai yang turut merasa hiba, “Wahai pak cik, saya turut tidak merasai kehilangan Hasan”.


Dan sebagaimana berita pemergian Hasan Basyir diperoleh melalui telefon di dalam kereta telah menyentuh setiap sanubari yang tidak menyedari keadaan kesihatan beliau. Keranda yang membawa jenazah dikeluarkan dari bahagian kargo kapalterbang terus disambut dan dimasukkan ke dalam kereta ambulan yang menanti di balai ketibaan.

Di rumah dan di perkuburan telah ramai yang hadir yang terdiri dari tokoh Ikhwan dari Palestine, Mesir, Nigeria, Indonesia dan sebagainya. Semua mendoakan agar Allah merahmati ke atas ruh al-akh Hasan Basyir ketika jenazahnya sedikit demi sedikit di masukkan ke dalam kubur yang terletak berdekatan masjid Persatuan Kesejahteraan Islam di kawasan perkuburan al-Faruk di Khourtum di mana beliau telah memperkenalkan Ikhwan melalui pelbagai aktiviti di masjid tersebut untuk menyiarkan dakwah yang benar dan memberi nasihat dan pengajaran di situ.

Melalui keberkatan dakwah dan ukhuwah kami memuliakan dan diberi kemuliaan kepada almarhum..

Kepada da`i Hasan Basyir semoga kita bertemu nanti di dalam syurga yang mempunyai taman dan sungai, tempat tinggal yang benar di sisi malaikat yang ditentukan.

Selawat dan salam sebanyak-banyaknya ke atas junjungan nabi Muhammad SAW yang dimuliakan wajahnya.

Saturday, December 12, 2009

Peneroka haram Judeo-Nazi bermaharajalela di seluruh Tebing Barat, IOF sekadar memerhati

Artikel Asal: http://www.ikhwanweb.com/article.php?id=22051

Rabu, Disember 9, 2009
Oleh Khalid Amayreh dari wilayah Palestin yang dijajah

Peneroka haram Yahudi berfikiran Nazi terus bermaharajalela di seluruh Tebing Barat, mengganasi warga Palestin yang tidak mempunyai perlindungan dan merosakkan harta benda milik mereka.

Pemimpin-pemimpin peneroka haram, rata-rata merupakan rabbai Yahudi yang terpelajar dalam undang-undang Yahudi atau Halacha, telah membuat ketetapan bahawa mereka diharuskan untuk menyerang orang-orang Palestin dan harta benda mereka bertujuan untuk memprotes keputusan kerajaan yang membekukan peluasan penempatan Judeo-Nazi settlers rampage through West Bank, IOF looks on Yahudi di beberapa bahagian wilayah-wilayah yang dicerobohi.

Di desa Tebing Barat Um Jourtel Shama'a dan Salmouna berhampiran Bethlehem, peneroka-peneroka Yahudi membawa raifel automatik pada hari Ahad, menebang dan kemudian membakar sebanyak 50 pokok zaitun matang milik petani Palestin.

Petani-petani, termasuk pemilik pokok yang dimusnahkan, menuduh bahawa tentera Penjajah Israel (IOF) tidak melakukan apa-apa pun untuk menghentikan para penceroboh.

"Peneroka haram dan tentera penjajah adalah sama. Peneroka melakukan pekerjaan kotor mereka, dan tentera hanya memerhati, itu sahaja," kata seorang petani.
"Mereka yang mengatakan bahawa peneroka haram melakukan jenayah tanpa sokongan tentera adalah pendusta. Wujud kerjasama lengkap di antara kedua belah pihak."

Peneroka Yahudi yang diindoktrinasi dengan supremasi agama Yahudi mempercayai bahawa Palestin dianugerahkan kepada mereka oleh Tuhan dan mereka meyakini bahawa orang-orang bukan Yahudi tidak mempunyai hak untuk hidup di negeri itu melainkan jika mereka masuk agama Yahudi atau menerima status yang begitu hina dengan berkhidmat kepada orang Yahudi sebagai pembawa air dan pembelah kayu.

Peneroka-peneroka haram ini, yang bertindak atas fatwa keagamaan yang dikeluarkan oleh rabbai mereka, secara rutin memusnahkan pokok-pokok zaitun kepunyaan orang Palestin, terutama berhampiran penempatan haram yang dibangunkan di tanah Palestin yang dicerobohi, bertentangan dengan undang-undang antarabangsa.

Para peneroka berharap bahawa pemusnahan pokok zaitun orang Palestin akan memaksa kebanyakan orang Palestin untuk berpindah, bahkan berhijrah untuk selama-lamanya, bagi membolehkan peneroka-peneroka haram mengambil alih tanah orang Palestin.
Banyak keluarga Palestin bergantung kepada minyak zaitun sebagai mata pencarian dan kelangsungan hidup ekonomi.

Di desa Aynabus di utara Tebing Barat, penduduk Yahudi menyerang dan merosakkan dua buah kedai dan mesin-mesin pertanian milik orang Arab pada hari Ahad.

Para peneroka haram mengatakan mereka memprotes keputusan yang dibuat oleh kerajaan Benyamin Netanyahu sebelum itu untuk membekukan peluasan penempatan Yahudi selama sepuluh bulan.

Keputusan itu tidak merangkumi Baitulmuqaddis Timur maupun penempatan-penempatan yang begitu luas yang lain. Ia dilihat sebagai taktik hubungan awam bertujuan untuk menenangkan pentadbiran Amerika.
Malah, kurang daripada 24 jam selepas keputusan itu diambil, penguasa penceroboh Israel memutuskan untuk membina puluhan unit penempatan dan "bangunan-bangunan awam" di Tebing Barat.

Beberapa wartawan dan kolumnis Israel telah menggambarkan keputusan untuk membekukan peluasan penempatan itu sebagai sekadar "drama" yang sedang dilakonkan melalui koordinasi rapi di antara para peneroka haram di satu pihak dan kerajaan Israel dan tentera penjajah di pihak yang lain.

Kerajaan Netanyahu menggunakan "langkah penting" itu untuk tujuan propaganda, sambil mengisytiharkan bahawa bola sekarang berada di gelanggang Palestin dan Pihak Berkuasa Palestin (PA) tidak mempunyai sebarang alasan lagi untuk tidak kembali ke meja rundingan.
Sementara itu, peneroka haram Yahudi di pusat bandar al-Khalil membaling batu ke arah orang Arab yang sering mengunjungi Masjid Ibrahimi untuk beribadat.

Pegawai Wakf Jabari Zaid Rasmi menuduh tentera penjajah Israel bertindak sebagai "pendorong dan pelindung pengganasan Yahudi terhadap orang-orang kami."
"Tentera penjajah Israel memberitahu dunia bahawa mereka mengekalkan kehadiran di bandar ini untuk melindungi orang Yahudi dan memelihara undang-undang dan keamanan. Tapi apa yang dilakukan tentera pada kenyataannya ialah untuk membolehkan peneroka-peneroka menyerang orang awam Palestin dan mensabotaj perniagaan dan harta benda mereka.
Seorang lagi warga Arab menggambarkan peneroka haram sebagai "kepala ular" dan tentera sebagai "ekornya."

Pada hari Sabtu, tentera penjajah Israel membenarkan peneroka-peneroka fanatik berarak melalui persekitaran Jabari dalam apa yang digambarkan oleh penduduk tempatan sebagai perarakan yang provokatif.

Pada tahun 1994, seorang pengganas Yahudi yang telah berhijrah dari AS membunuh sekurang-kurangnya 29 orang Palestin ketika mereka sedang bersolat di Masjid Ibrahimi.

Peneroka-peneroka haram secara terbuka menuntut pembersihan etnik bukan Yahudi dari Palestin yang ditakluki.
Pemerhati-pemerhati di Palestin yang ditakluki berpendapat kekenduran kerajaan dan tentera Israel telah menggalak peneroka-peneroka haram itu supaya lebih berani melakukan serangan ganas terhadap orang-orang Palestin.

Lebih tepat lagi, pendekatan ‘sarung tangan lembut’ oleh sistem kehakiman Israel terhadap peneroka-peneroka turut menyampaikan mesej yang jelas, iaitu mereka boleh menyerang orang Palestin dan menghancurkan harta benda mereka tanpa perlu bimbang kepada sebarang tindakan.

Sumber-sumber Palestin telah memberi amaran bahawa serangan dan tindakan vandalisme berterusan oleh penduduk Yahudi terhadap warga Palestin dan harta benda mereka boleh mengundang reaksi keras.
 

My Blog List

FIKRAH & DAKWAH Copyright © 2009 Blogger Template Designed by Bie Blogger Template